Wat als je van het ene lid te horen krijgt dat het digitale Magazine geweldig is en van het andere lid dat het maar een onding is? Wat als iemand een duidelijk gebrekkig LinkedIn profiel heeft of geen fatsoenlijk berichtje kan aanmaken? Wat als hij of zij nog nooit gehoord heeft van Reddit of Flipboard? Of Java alleen als eiland kent? Of bij ‘Cloud’ automatisch aan het weerbericht denkt? Of Cyber Security als iets ziet voor de overheid?

Bewuste keuze
Dat hoeft natuurlijk niks te betekenen. Mits je er ook bewust voor kiest en niet de term ‘digibeet’ van toepassing is. Maar betreft het dan iemand die als Directeur of Commissaris door het leven gaat en een bedrijf leidt, dan gaan er alarmbellen af. Want ALS je er persoonlijk niet mee om wil/kan gaan, wat betekent dat dan voor de beslissingen die je voor dat bedrijf moet nemen? Want de tijd dat de enige automatisering in een bedrijf bestond uit de boekhouding en de prikklok is nu wel voorbij, dat zijn we snel met elkaar eens!

Veel bedrijven hadden eigenlijk al pro-actief moeten beginnen met de (digitale) transformatie van hun business modellen om te vermijden dat ze reactief in de verdediging moeten.

Waar ligt de grens?
Incompetentie is incompetentie. Wie nu nog als leider worstelt met de digitale omgeving en de aansturing van het transitieproces mag zich afvragen of het gemis van de daarvoor benodigde competenties geen aanleiding is zichzelf ter discussie te stellen.

Want waar ligt de grens van de acceptatie van dat gemis voor het bedrijf, maar ook binnen dat bedrijf? Waar mis je de boot zodanig dat de winst, of zelfs de continuïteit van het bedrijf, eronder gaat leiden? Waar leidt het tot gniffelende reacties van mensen binnen je bedrijf, verminderde betrokkenheid of het vertrek van talent?

Een moment voor Feetback dus (voor de spiegel gaan staan, stapje terug doen en de onvermijdelijke vragen aan jezelf stellen…), voordat digitaal je fataal wordt.

Wat te doen?
Kun je je het veroorloven afhankelijk te zijn van adviseurs? De ene om het probleem te analyseren, de volgende om het op te lossen. Zonder dat je zelf weet wat de effecten (op lange termijn) zijn?

Ik denk het niet. Bestuurlijke keuzen kun je niet aan anderen overlaten, moet je zelf ‘begrijpen’. Dat betekent niet dat je zelf moet kunnen programmeren of Asana-les kunt geven aan anderen. Maar je moet wel weten wat je ermee kunt, anders ben je snel het slachtoffer van een oud-Hollands gezegde: Als je niet weet wat je inkoopt, wordt je genaaid!

En denk nu niet dat een Digitale Directeur of Digitale Commissaris de uitkomst is. Die maakt de kloof alleen maar groter. Want dat digitale moet wel integraal onderdeel zijn van de business en geen trucje.

Je zult dus de uitdaging moeten aangaan om nieuwe bestuurlijke kennis en kunde te verzamelen om keuzen te kunnen maken en het proces te kunnen sturen.

Wat/Hoe?
Als NCD hebben we die digitale component verankerd in de Governance Essentials opleiding voor (beginnende) commissarissen, maar ook in de UPdate sessies. De Tech Quest die we organiseren kan je inspireren. We zijn bezig om, in samenwerking met anderen, een bijspijkertraject te ontwikkelen voor Directeuren en Commissarissen. Van E-commerce tot Cyber Security.

Een uitstekende manier om ‘anders’ tegen nieuwe ontwikkelingen aan te kijken is het unieke Sleutel Programma CHANGE Unlimited!, dat de grenzen van de nieuwe mogelijkheden verkent. Samen met je mededeelnemers onderga je heel veel nieuwe brillen en impulsen om kansen te signaleren en waar te maken.

Ook in events nemen we het mee. Reden voor iedereen in de Governance om naar De Dag voor Commissarissen en Toezichthouders te komen op 16 maart as. In de ochtend 2 updates over de digitalisering, in de middag een keynote van Jeannine Peek van Dell Computers over de digitale transformatie.

Intussen de volgende raad, die een ernstig beroep doet op je vermogen tot nieuwsgierigheid:

– laat je niks aanpraten, maak gebruik van het NCD netwerk om collega’s naar hun ervaringen te vragen. In NCDatabase (via Ledennet) vindt je verrassend veel collega’s die bereid zijn hun kennis en kunde beschikbaar te stellen (en vergeet niet je eigen profiel ook aan te vullen).

– lees en kijk je in (elke dag een uur). We houden een Magazine bij met alle relevante technologische ontwikkelingen: http://flip.it/-VM5Wb en één over de bestuurlijk relevante ontwikkelingen: http://flip.it/AzA.iL Mocht je de betrokken app (Flipboard) niet hebben, simpelweg downloaden (ook een testje voor je vaardigheden). Binnenkort hebben we een uitgebreide eigen bibliotheek voor je beschikbaar.

– kijk naar de koplopers in je branche, maar laat je er niet door verblinden. Juist lateraal, iteratief en integraal denken (over de grenzen van je eigen bedrijfstak heen) geeft nieuwe kansen. Soms zijn de eersten de laatsten, soms zijn de eersten de winnaars (Venture Capital in Amerika heeft recent aangegeven dat de eerste in de branche met 80% van de potentiële omzet aan de haal gaat en ze dus alleen nog maar daarin willen investeren!).

– wed nooit op één paard, maar werk alternatieve business modellen uit.

– vermijd ellenlange plannen en planningen. Werk zo snel mogelijk naar een MVP (Minimal Viable Product) of een prototype. De agile aanpak is niet voor iedereen weggelegd (het vraagt namelijk snelle beslissingen en een grote verantwoordelijkheid van medewerkers), maar is wel aan te bevelen. Doel stellen en gewoon op weg gaan.

– realiseer maximale betrokkenheid van je mensen en heb onderweg veel plezier bij het maken van fouten en het nemen van foute afslagen. Beloon snel falen, want die lessen zijn eigenlijk het meest waardevol.

– schaam je niet voor ‘ik weet het niet’, maar schaam je voor ‘ik durfde het niet’. Nogmaals, binnen de NCD zijn er collega’s genoeg die hun ervaringen met je willen delen. En kun je je vraag niet kwijt gaan we kijken of er een andere weg is. We zetten regelmatig vragen uit bij je mede NCD leden en partners, nooit zonder resultaat.

Laat Digitaal je niet Fataal worden.