Inspiratie gevraagd!
Sommige bedrijven zijn zo inspirerend dat ze alleen al daarom gevraagd worden om voor een ander bedrijf te werken. Want het is een absoluut voordeel als je bedrijf inspirerend is. Iedereen doet er graag zaken mee, want het ‘verhaal’ erachter werkt aanstekelijk. Vooral als het een authentiek verhaal is.
Maar wat wellicht nog belangrijker is vandaag de dag: iedereen solliciteert liever bij een inspirerend bedrijf dan bij een ‘saai’ bedrijf.
Food2Smile eindigde als 7e op de lijst van ‘Meest Inspirerende Bedrijven Van Nederland’, tussen Cool Blue en Apple in. Wat is het dat Food2Smile zo inspirerend maakt?

Frustratie
Food2Smile begon met een frustratie. Altijd een goede motivator om iets te starten. Bij het coachen van te dikke kinderen, vaak het slachtoffer van pesterijen, klaagden ouders dat ze geen snoep zonder rotzooi konden krijgen. Want snoepen is niet zelden een belangrijke oorzaak van dik zijn. Maar tegelijkertijd blijft snoep een onvermijdelijk tussendoortje voor die kinderen. Verbieden is onbegonnen werk.
Dat ontbreken van een gezonder alternatief was de aanleiding om een wereldwijde zoektocht te beginnen. Een vergeefse zoektocht, zo bleek. Dat was de drive om die tussendoortjes zelf te gaan ontwikkelen onder de naam ‘Food2Smile’. Iedereen die iets weet van FMCG (Fast Moving Consumer Goods) zal je zeggen “nooit aan beginnen”, maar als elke ondernemer logisch zou nadenken voordat hij of zij zou starten zou er maar weinig nieuws van de grond komen!

Concept
Inmiddels is Food2Smile ondanks dat een succesvol concept geworden. Chips, candies, drop, bars, koeken, marshmallows, popcorn, een totaalaanbod van gezondere alternatieven voor bekende merken. Een concept dat in elke sport/schoolkantine of ziekenhuis uitstekend past. Een concept dat bewustwording bij kinderen en ouders net zo waardevol vindt als de verkoop van de eigen producten.
Zo is samen met de Apenheul een voorlichtingspakket voor de groepen 7 en 8 ontwikkeld onder de titel ‘Apentrots’. Kinderen leren spelenderwijs hoe apen én kinderen gezond kunnen blijven en een appel eten nog gezonder is. Bij een bezoek aan de Apenheul krijgen ze een gezonde lunchbox, met daarin ook Food2Smile snoep.

Zelf investeren
Miriam Bouwens, die ooit succesvol schoenen importeerde uit China en India, is de drijvende kracht achter Food2Smile. Door een gewelddadige overval werd ze gedwongen uit Kenia te vertrekken. Waar ze, met haar stichting Twiga, naast het opzetten van een Lepradorp, zorgde voor beter onderwijs voor meer dan 1.000 kinderen.
Terug in Nederland wierp ze zich opnieuw op de zorg voor kinderen, ditmaal kinderen die gepest werden op school, veelal veroorzaakt door overgewicht. Wat uiteindelijk het begin was van Food2Smile.
Voor Miriam is het investeren in kinderen een levensweg. Of, zoals ze zegt: “Ik zou niet graag willen dat na mijn dood mijn erfenis zou bestaan uit wat schoenverhalen”.

Purse of Purpose?
Food2Smile is een social enterprise. Zoveel mogelijk zaken worden ‘sociaal’ aangepakt. De leveranciers worden uitgekozen op hun sociale rol in hun eigen bedrijf, de werknemers hebben allemaal ‘een verhaal’, ‘portion control’ in plaats van volle zakken willen verkopen, stagiaires om dé boodschap door te geven, kinderen die helpen bij productontwikkeling. Mooi voorbeeld zijn ook de medewerkers van Pluryn (‘voor mensen met complexe zorgvragen’), die verantwoordelijk zijn voor het inpakken van snoep. Mensen ‘met een rugzakje’. Die trots rondlopen in een witte Food2Smile stofjas en met een Big Smile praten over ‘hun’ snoep.
Food2Smile gaat voor ‘Purpose’, zonder overigens ‘Purse’ te vergeten, want continuïteit is en blijft belangrijk. Dat dat wat langer gaat duren dan bij een strikt op winst georiënteerd bedrijf nemen ze op de koop toe.

Fans
Inmiddels heeft Food2Smile een grote schare fans om zich heen verzameld. Bij consumenten, maar ook bij de zakelijke partners. Wat heeft geleid tot de ontwikkeling van een unieke vending machine, waarin samen met Vrumona (Heineken) een gezond assortiment wordt aangeboden, gericht op scholen, ziekenhuizen en de hospitality wereld. Allemaal gebaseerd op ‘School Approved’, met de richtlijnen van het Voedingscentrum voor De Gezonde Schoolkantine als basis. Maar ook met JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) wordt samen gewerkt aan een betere life style van kinderen.
Dat er inmiddels fans zitten in België, Duitsland, maar ook de Emiraten, bewijst dat het concept niet alleen in Nederland aanslaat.

De mensen achter Food2Smile steken dagelijks hun nek uit om hun droom te realiseren: Ieder kind dat door Food2Smile tot een gezondere leefstijl komt is er één. Met een geweldige gezondheidswinst op latere leeftijd.

Meer inspiratie? Kom naar het college op 12 juni a.s.

30 mei 2018 – Gerard van Vliet