“Wat inspireert ons en hoe inspireren we anderen?” Dat was dé hamvraag waarvoor ik als deelnemer van het college Inspiratie mijn kostbare vrije tijd inruilde om naar Joris van Zoelen te luisteren in Amersfoort.

Samengeknepen billen

Na een lekker hapje en een introductie van Gerard van Vliet begon Joris energiek aan zijn verhaal. Hij zorgde er gelijk voor dat we met samengeknepen billen zaten. Joris had namelijk de inspiratiekracht van verschillende deelnemers onderzocht aan de hand van hun website.

Je hoopt ergens dat je niet op het grote scherm verschijnt en toch ook weer wel omdat er altijd te leren en te verbeteren is. En zo bleek: want in alle gevallen ging de site over wat de persoon of de organisatie dreef én over wat ze deden in plaats van welk probleem ze oploste voor hun klanten. Als een merk, bedrijf of persoon niet direct oproept: ‘Dit helpt mij óf ik wil hierbij helpen’ dan is de inspiratiekracht twijfelachtig.

Dus deed Joris de oproep  om het meer te hebben over wat je oplost voor de klant. Geef hem of haar herkenning en erkenning. Daarnaast vertelde hij dat je ook op zoek moet gaan naar de onvervulde behoefte.

Wie inspireert jou?

Op de vraag welke bedrijven wij inspirerend vonden kwamen bedrijven als Zappos en Tesla naar boven. Waarom? Omdat zij een visie of filosofie hebben waar we ons mee kunnen vereenzelvigen of waardoor we in actie komen (het kan ook een emotionele reactie zijn). Het doet iets met je.

Uit het jaarlijkse onderzoek wat Joris met zijn team bij Synergie uitvoert, download het hele rapport op inspirerende40.nl, blijkt dat er vier pijlers voor inspiratie zijn. Je kan zelf aan de hand van deze pijlers nagaan of jouw bedrijf inspirerend is.

De vier pijlers voor inspiratie

De eerste pijler is visie. En dan begint het toch echt weer met de ‘WHY’ Waarom doe je wat je doet? Bied het perspectief voor het leven van mensen en geen alternatief in de categorie? Bijvoorbeeld: kies niet voor het zijn van de ‘beste’, ‘snelste’, ‘betrouwbaarste’ want dat activeert je hersenen dat er nog meer zijn om op te letten. Een perspectief bieden is bijvoorbeeld een schoner milieu, een betere wereld, grotere beschikbaarheid van het een of ander.

De tweede pijler gaat over ‘permanent béta’; is jouw organisatie constant aan het testen, in staat om te twijfelen en aan het meekijken met klanten waar liggen behoeftes. Je krijgt iets menselijks, het zorgt er ook voor dat je betrokkenheid creeërt. Wie bijvoorbeeld geholpen heeft met Sonos aan de ontwikkeling van apps stapt ook niet zo snel over (pijler vier).

Pijler drie gaat over producten, nou ja eigenlijk niet over producten maar over de verhalen. Ben je in staat om aan de hand van een verhaal, een prachtig voorbeeld vind je hier, een bewustwording te creëren de productplaatsing helemaal aan het einde te doen? Spannend maar wel veel effectiever.

De laatste pijler gaat over de relatie met de klant. Hoe toon je oprechte compassie en empathie. Joris daagde ons uit om na te denken over de vraag: Is de klant loyaal aan jou of jij aan de klant? Heb jij de zin om met elkaar te verbinden.

 

Met een mooie set vragen, aantekeningen en een dosis inspiratie dronken we nog een drankje aan de bar.

Joris bedankt voor deze mooie avond en graag tot een volgende sessie!