Guido Braam (4) mailDe ondernemer

Guido Braam (38): social entrepreneur, (mede)oprichter van diverse waardengedreven organisaties, zoals Powered by Meaning en initiator van Nederland als circulaire hotspot, Circle Economy.

Het bedrijf

Powered by meaning is een collectief van diverse ondernemingen en dat van sociaal ondernemerschap het nieuwe normaal wil maken.  Waaronder Kirkman Company die bestaande organisaties helpt transformeren naar een social enterprise.

Wat drijft jou?

“Ik geloof dat ondernemerschap de oplossing kan zijn voor grote maatschappelijke uitdagingen, omdat je op diverse manieren waarde kunt creëren. Daar moet je niet over praten, dat moet je zelf uitproberen. Ik heb een passie voor de circulaire economie. Daarom ben ik o.a. bezig met Nederland als circulaire hotspot. Dat is iets dat ik wil delen met de rest van de wereld omdat ik er echt in geloof dat we samen die circulaire economie in praktijk kunnen brengen. De uitdagingen waar we in Nederland voor staan zijn ook de uitdagingen van de komende 30 jaar wereldwijd. Laten we vanuit Nederland  die circulaire economie een exportproduct maken, daar wordt iedereen beter van.”

Wat versta je onder Future Proof ondernemen?

“Future Proof voor bedrijven betekent dat je maatschappelijke problemen oplost of maatschappelijke kansen pakt. Zoals Michael Porter het noemt: “Filing the gaps in society’. Dat geeft voldoening en is betekenisvol.”

Waar ben je trots op?

“Ik ben er heel trots op dat ik de afgelopen jaren Circle Economy heb kunnen oprichten. Een organisatie waarin diverse mensen, van ecologen tot bedrijfskundigen, samenwerken aan de circulaire economie en echt bezig zijn die in praktijk te brengen. Niet praten maar doen!”

Wat is je grootste uitdaging?

“Iedereen probeert risico’s uit te sluiten. We zijn verleerd om te experimenteren en fouten te durven maken. Maar we zitten in de begindagen van de circulaire economie en het sociaal ondernemerschap, en bij zo’n nieuwe beweging hoort dat je dingen moet leren en dat er dingen misgaan. De uitdaging is dus ons los te maken van die angst en fouten maken zien als iets dat erbij hoort en waar je van kunt leren.”

Wat wil je op de flaptekst van je biografie?

“Een paar jaar geleden had ik niks anders kunnen verzinnen dan ‘Vader, echtgenoot en directeur van een bedrijf’. Maar inmiddels is die te klein voor wat ik er allemaal op zou willen. Ik zou het mooi vinden als het zoiets werd als: ‘Een mens die invulling gaf aan een nieuwe manier van denken over ondernemerschap’.”

Jouw advies aan andere ondernemers?

“Word nieuwsgierig. Focus je niet op wat je altijd gedaan hebt en het behouden van wat je hebt opgebouwd. Maar zoek naar foutjes in het systeem, the gaps in society (en dat zijn er nogal wat), en probeer daar iets in te betekenen. Kijk of je met jouw talent tot nieuwe productmarktcombinaties kunt komen.

En ook heel belangrijk: geef jezelf eens een dag vrij! Lees eens dingen waar je normaal de tijd niet voor neemt. Neem afstand tot wat je aan het doen bent en laat je inspireren. Dat kan ervoor zorgen dat je weer 20 jaar verder kunt met meer plezier en betekenis.”