Om een ezel in beweging te krijgen kun je een wortel gebruiken of een stok. Waar kies jij voor? Met andere woorden, wordt het positief belonen of negatief straffen.

Veelal worden veranderingen in bedrijven met de stok beslist. We moeten veranderen, omdat…. Nou ja, omdat zaken veelal als een bedreiging worden gezien. Zelden zie je een verandering om positieve redenen. Omdat kansen worden gesignaleerd, of omdat we met elkaar nog beter willen worden. En dan ook echt ‘met elkaar’ in plaats van volgens het decreet van ‘de directie’.

Fusies en overnames mislukken in meer dan 80 procent van de gevallen. Voornamelijk omdat ‘cultuurverschillen’ een positieve samensmelting in de weg staat. Populair gezegd, omdat mensen het niet pikken en dwars gaan liggen. De belangrijkste oorzaak daarvoor is de reden van de meeste fusies en overnames: efficiencyvoordelen behalen, oftewel bezuinigen en personeel ontslaan.

Onzinnige veranderingen

Ik wil er maar mee zeggen: positief veranderen is een kunst die je moet verstaan. En je – wat mij betreft – eigen moet zijn. Waarom? Omdat je enerzijds weigert om mee te werken aan onzinnige veranderingen waarvan je al van te voren weet dat ze geen resultaat geven. Anderzijds omdat je steeds het positieve weet te duiden.

Toen ik voor The Weather Channel werkte was het not done als je de Board tegensprak. Het gevolg: iedereen deed de meest onzinnige dingen, die dan ook steevast mislukten. En als ik mijn vinger toch omhoog stak, zag je ze denken: daar heb je die Hollander weer. Ze keken dus wel uit mij de onzinnige klussen te geven.

Bij Tijl Data, een dochter van Wegener, kregen we de opdracht te verhuizen van Zwolle naar Amsterdam, de software compleet te vernieuwen en, oh ja, weer winst te gaan maken. Alle drie hoogst onwaarschijnlijke acties in die tijd, die binnen een jaar gedaan moesten zijn. Toch lukte het door er een gezamenlijke uitdaging van te maken en om een innovatief bedrijf neer te zetten waar iedereen trots op was.

Change

Een echte change master kiest dus nadrukkelijk zijn of haar uitdagingen en zet ‘samen’ voorop, met een positief perspectief. Wat zeg je? Niet realistisch? Onwerkelijk? Dan wordt het tijd dat je eens kijkt naar het Change Unlimited! programma. Met recht een sleutelprogramma, omdat het de sleutel biedt tot positief veranderen.

De sleutel ligt klaar voor je, ook tijdens Change Experience.

Gerard van Vliet

Directeur NCD