Van een AEX-fonds naar een maatschap met twintig partners. Een verandering in optima forma. Een switch die vraagt om een compleet andere manier van denken en werken. En verlangt om jezelf opnieuw uit te vinden in je contact met klanten en collega’s. Voor Chantal van Oijen, directeur bij Boels Zanders Advocaten, de trigger om Change Unlimited! te volgen. ”Je moet niet wachten met veranderen tot de grond onder je voeten te heet wordt.”

“Na studies aan de Hogere Hotelschool en Japanse Taal & Cultuur is Chantal van Oijen 20 jaar bij Randstad Holding op directieniveau actief geweest. Drie jaar geleden werd ze directeur bij Boels Zanders Advocaten. Dat heeft nieuwe uitdagingen met zich meegebracht, zowel persoonlijk als organisatorisch. “De professionals met wie ik werk zijn gewend om alles met hun hoofd te doen. Maar naast je hoofd moet je ook je buik en je hart laten werken. Die verandering wil ik constant goed begeleiden. Hoe kan ik ze wel kietelen, maar niet gek maken? Met die vraag ben ik destijds in de opleiding Change Unlimited! gestapt. Ook omdat ik na het volgen van verschillende executive programma’s, op zoek was naar iets verfrissends. Naar minder theorie en juist een meer praktische opleiding die direct toepasbaar is in mijn werk.”

Had je specifieke verwachtingen?

“Vooral mezelf breder ontwikkelen en de voor dit veld benodigde vaardigheden meekrijgen. De wereld van de advocatuur is enorm aan verandering onderhevig: nieuwe concurrentie, internationalisering en digitalisering. Ik zeg wel eens gekscherend tegen mijn collega’s: ‘Ik heb in jullie toekomst geleefd’. Wat er nu speelt in de advocatuur, heb ik al meegemaakt in de intermediaire wereld. Toen ik bij Randstad begon, waren de muren met goud behangen. Gaandeweg is dat veranderd en moest die wereld zichzelf opnieuw uitvinden. Dat heeft veel impact op een organisatie en de medewerkers. Maar daar houdt de overeenkomst ook wel op. Ik zit nu in een compleet andere wereld met een ander stakeholderveld. Een AEX-bedrijf heeft een heel andere dynamiek dan een maatschap met 20 partners. Dat vraagt dus ook iets anders van mij. In de organisatie waar ik vandaan kwam, trok ik al 20 jaar hetzelfde spoor. Dan weet je wat werkt en wat niet. In mijn huidige werk moest ik dat opnieuw uitvinden.”

Wat voor nieuwe vragen moest je beantwoorden?

“Hoe zorg je dat je met twintig partners de neuzen dezelfde kant op krijgt en het collectief leiderschap in de groep duidelijker voelbaar wordt? Hoe bewaken we de sterke kanten van onze organisatie? Er heerst hier een Limburgse cultuur met een sterke cohesie. Dat is een kracht. Hoe kun je daar trouw aan blijven en tegelijkertijd toch de benodigde vernieuwing doorvoeren?  En ook: hoe boor ik de intrinsieke motivatie van mensen aan? Je moet niet wachten met veranderen tot de grond onder je voeten te heet wordt. Daarom probeer ik te bereiken dat mensen zelf de prikkel voelen om te bewegen. De uitdagingen van de organisatie en mijn eigen uitdagingen als algemeen directeur zijn dus nauw verbonden.”

Wat vond je van Change Unlimited! en wat sprong er voor jou uit?

“Ik vond het een mooie combinatie van sessies waarin je zelf of met anderen actief aan de slag ging, en sessies waarin je meer kon toehoren en geprikkeld werd door derden. De invalshoeken vond ik verrassend. Zo hebben we een bioloog gehad die organisatieverandering besprak vanuit het perspectief van DNA. Ook was er een mooie bijdrage van de projectmanager van de Noord-Zuidlijn met de lessons learned vanuit een maatschappelijk beladen en politiek gevoelig project. Heel herkenbaar. Bijzonder vond ik ook de sessie met een danser, waarbij je begrippen als volgen en leiden zelf kon ervaren. Ik ben niet zo’n danser, dus daarvoor moest ik wel uit mijn comfortzone. Ook de sessie over storytelling sprong er voor mij echt uit.”

Welke lessen heb je geleerd?

‘De les van de DNA-sessie was voor mij dat je verandering zoveel mogelijk bottom-up moet laten ontstaan. Een bevestiging van wat ik zelf al dacht. Ik geloof niet in top-down innovatieprogramma’s met separate denktanks die met een ‘gouden idee’ een organisatie binnenkomen. Er zit enorm veel creativiteit en ontwikkelvermogen in mensen zelf, en ik ga er meer tijd aan besteden om dat boven te halen. Van de projectleider van de Noord-Zuidlijn heb ik opgestoken dat je dingen haarscherp moet benoemen en ze niet mooier moet maken dan ze zijn. Een goede communicatie met doelgroepen is in de advocatuur heel belangrijk. Advocaten zijn inhoudsdeskundigen, maar als je op het kennisniveau met klanten communiceert, win je het niet meer, aangezien kennis an sich tegenwoordig voor ieder toegankelijk is. Dienstverlening draait om verbinding. Onze toegevoegde waarde ligt niet meer in het aandragen van de correcte juridische oplossing, maar de oplossing die bij de klant past. Dat verhaal moeten we veel duidelijker in Jip en Janneke taal vertellen. Dat vraagt een andere manier van communiceren met klanten. Van de danser heb ik vooral opgestoken dat je leiderschap ook op een andere manier in kunt vullen, namelijk door te volgen en de ander te vertrouwen. Een nuttig inzicht, want in de groep waar ik acteer geven partners niet graag de controle uit handen. Daar past meer een begeleidende dan een leidinggevende rol bij. Faciliteren en stimuleren zal vermoedelijk meer effect opleveren dan sturen.”

Het belangrijkste inzicht voor jezelf?

“Dat ik bewuster moet nadenken over de vraag hoe ik iets het beste aan kan pakken als ik een bepaald resultaat wil bereiken en partners mee wil krijgen – en dat er veel manieren zijn om dat te doen. Argumenteren met advocaten is niet zo’n slimme methode, want een pleidooi winnen ze geheid. In plaats van een gesprek op inhoud in te steken, zal ik vaker op het gevoel aan zitten.

Change is spannend en niet makkelijk, maar het programma heeft me verschillende tools aangereikt waarvan ik dacht: dit zit nog niet in mijn systeem. Dat ervaar ik als een verrijking. Het resultaat van die input is een vernieuwd bewustzijn. Het heeft me geïnspireerd en nieuwe energie gegeven.”

De eerstvolgende Change Unlimited! starten op:

  • 15 november 2018
  • 4 april 2019
  • 14 november 2019

Wil je de vijf grootste succesfactoren voor verandering van je organisatie ontdekken? Ga dan naar Change Experience, een gratis ervaring.

  • 25 september 2018
  • 15 oktober 2018