‘Hij doet iets met computers.’ In het Overijsselse Punthorst vinden ze mij een Randstad-kwibus. Ik ben geboren en getogen in ’t Gooi en werk al jaren in de IT, zij wonen en werken al generaties in het typische boerendorp. Inmiddels woon ik al drie jaar tussen de boeren en buitenlui. Ondanks de verschillen staan we dichter bij elkaar dan we wellicht denken. Vooral als het om veranderen gaat. 

Mijn vrouw – die met veel passie biologisch verbouwt op onze boerderij – en ik waren onlangs door onze buurtgenoten uitgenodigd voor een verjaardag. Een typische Punthorst-verjaardag, in een gezellige kring tussen verschillende generaties boeren. Tussen de cake en koffie door kwam het stikstofbeleid uiteraard aan bod. Twee dagen later zou het grootste deel van de gasten gaan protesteren tegen de aanpak van stikstof en het klimaat. ‘Ze kunnen ons niet zomaar dwingen om in één keer te veranderen.’ Klopt als een melkbus.

De noodzaak van verandering

Daar zat ik dan, de IT-adviseur. De kerel die ‘iets met computers doet’. Hoe graag ik het ook wilde, een verjaardag leek mij niet het ideale moment om over de noodzaak van veranderen te beginnen. Al helemaal niet over de rol die technologie daarin kan spelen. Veranderen heeft met gedrag te maken. En mensen veranderen alleen hun gedrag als de situatie daar echt om vraagt en als de intentie er is om te veranderen. 

We realiseren ons gelukkig steeds dat het om mensen en hun gedrag draait bij digitale transformaties van organisaties. Naast overtuiging is er tijd nodig om mensen en hun gedrag te laten veranderen. Het gebruik van nieuwe technologie versnelt verandering en is enorm nuttig, maar als (hulp)middel. Niet als doel. Smart cities zijn bijvoorbeeld erg interessant, maar je moet de burgers of bezoekers van een stad ook kunnen overtuigen wat de waarde daarvan is. Anders is het een verspilde investering. Dan kun je beter extra in afvalverwerking investeren. 

Bestuurders en toezichthouders hebben steeds meer met dit soort digitale vraagstukken te maken, vraagstukken die vaak integraal in de hele bedrijfsvoering ingrijpen. De markt verandert, het gedrag van de klanten en de medewerkers verandert. Daarnaast staat de manier waarop je producten of diensten produceert, samenstelt en aanbiedt onder zware druk. Waarom lijkt het alsof alles nu in één keer versneld samenkomt? Waarom lijken de veranderingen niet te stoppen? Wat is de rol van technologie daarin en tegen welke dilemma’s lopen we dan aan? Het is cruciaal om vragen én de antwoorden te begrijpen.

(E)co-creatie

Binnen NCD is er veel kennis over veranderen, de rol van technologie en de te volgen strategie. Die kennis gaan we aanspreken en gebruiken. De eerste stap is gezet: de samenstelling van een adviescommissie Digital. De commissie bestaat uit ondernemers, marketeers, technologie leveranciers en gebruikers van de technologie van binnen én buiten NCD en NCD Academy. Ik geloof heilig in (e)co-creatie. Dus heb je kennis en ideeën? Kom maar op.

Paul Cornelisse is bestuurslid Digitaal bij NCD. Voor vragen, opmerkingen en ideeën over Digitale Transformatie en NCD kun je Paul bellen 0620561475 of mailen paulcorneel@gmail.com.