Het coronavirus raakt ook commissarissen en directeuren. NCD-leden vertellen hun ervaringen tijdens de coronacrisis. Mike Stern is CEO van Branding Experience BV. ‘Niemand weet of de maatregelen voldoende zijn.’

Wat is het effect van de coronacrisis voor jezelf?

‘Voor mijzelf niet zoveel, aangezien we het grootste deel van onze werkzaamheden online en op afstand ten uitvoer brengen, dus mijn werkpatroon is niet zoveel veranderd. Ik vind het wel lastig om geen inschatting te kunnen maken waar dit toe gaat leiden. Want ik ben nogal een controlfreak en dit maakt mij erg onrustig.’

Wat is het effect voor je bedrijf?

‘Veel opdrachten worden op dit moment on hold gezet, omdat klanten zich moeten herbezinnen. Dit heeft voor onze liquiditeit op korte termijn direct effect. Wij hebben onze inkoop en vaste lasten (tot zover haalbaar) hierop direct aangepast.’

Hoelang gaat deze periode duren?

‘Ik ben bang dat gevolgen van deze periode nog tot ver in 2021 voor iedereen merkbaar zullen zijn.’

Zijn de genomen maatregelen voldoende?

‘Dat is juist het probleem, aangezien niemand dat weet. We zitten in een nieuwe situatie, waarbij we niet alleen met onze gezondheid hebben te maken, maar ook onze wereldeconomie die een enorme klap krijgt. We moeten dus roeien met de riemen die we hebben en voor de rest is het nu een kwestie van koffiedik kijken.’ 

Wat gaat de crisis betekenen voor de toekomst?

‘Ons leven zal heel anders gaan worden. Dit kan ook juist een positieve wending krijgen, want een crisis maakt mensen creatief en brengt hen weer dichter bij elkaar. Een voordeel is wel dat directeuren en commissarissen nu gedwongen worden meer online en via social media te gaan werken. Want daar zijn nog wel wat slagen te maken.’

Wat betekent de crisis voor jouw toekomst?

‘Voor mij als mens een absolute verrijking, want ik ben pas echt creatief en in mijn element als het alle hens aan dek is.’

Hoe ga je nu om met de korte- en langetermijnplanning?

‘Onze langetermijnplanning blijft vooralsnog ongewijzigd, totdat we een beter zicht hebben op de gevolgen van deze crisis. Wij zijn al geruime tijd bezig om BV Nederland beter met online en social media-sales en marketing te leren werken. Dit houdt in, dat wij (gezien de lage kennis op managementniveau) nu alles versneld uit de kast aan het halen zijn en het daardoor drukker dan ooit hebben.’

Wat zijn jouw ervaringen met thuiswerken?

‘Heel goed, gezien onze dienstverlening werken we vaak vanaf huis of vanaf locatie. Dus daarin is niet zoveel verandering gekomen. Ik merk wel dat veel relaties het lastig vinden en hun werkzaamheden hierop drastisch moeten aanpassen. Ik heb ook geen groot gezin thuis wonen en ben ruim behuisd dat scheelt ook erg veel.’

Hoe zorg je ervoor dat de productiviteit gewaarborgd blijft?

‘Een normaal dagschema aanhouden, extra gezond eten en blijven sporten/bewegen.’

Wat zijn jouw tips voor andere directeuren en commissarissen?

‘Blijf vooral positief en gezond en ga nu eens serieus werk maken van je social media-profiel op LinkedIn. Meer dan 80% van de profielen is niet op orde of incompleet. Iedereen heeft nu harder dan ooit zijn social media-netwerk nodig en het is wel je digitale visitekaartje. Voor iedereen die wil ontdekken hoe je dit goed aanpakt, geef ik dagelijks gratis tips en adviezen aan de hand van filmpjes op mijn Youtubekanaal. Ik wens iedereen veel succes en sterkte in de komende periode en let’s stay connected!’

NCD organiseert donderdag 2 april om 16:00 uur een online seminar over de coronacrisis. Meer informatie vind je hier.

X