Coronacrisis Patrick van Zuijlen NCD

Het coronavirus raakt ook commissarissen en directeuren. NCD-leden vertellen hun ervaringen tijdens de coronacrisis. Patrick R. van Zuijlen is Chief Impact Officer bij De Bedrijfsoptimalisator. ‘Dit is een wake-upcall.’

Wat is het effect voor jou en je bedrijf?

‘Tot nu toe ben ik in de gelukkige omstandigheid dat alles doorloopt, behalve dat alle bijeenkomsten en veel afspraken verschuiven. Klanten blijf ik wel zien, zij het op gepaste afstand.’

Hoelang gaat de coronacrisis duren?

‘Niemand kan in toekomst kijken. Ik verwacht dat eind 2020 meeste restricties opgeheven zullen zijn.’

Zijn de genomen maatregelen voldoende?

‘Ja, eerder te veel. Wat ik zeer positief vind, is de bijdragende rol van overheid voor ondernemers. Chapeau!’

Wat gaat de crisis betekenen voor de toekomst?

‘Ik hoop dat deze wake-up call leidt tot een blijvend verhoogd bewustzijn. Immers, net als de financiële crisis en de klimaatcrisis is ook de Corona-crisis een foto van een systeem in disbalans. Het zijn beelden met kraakheldere boodschappen vanuit disfunctionerende onderliggende processen. Het economisch (tekort-) denken is te ver doorgeschoten ten koste van mensheid en Moeder aarde. Armoede, vervuiling, oorlog, (welvaarts-) ziektes, burn-out zijn oorspronkelijk niet de bedoeling geweest, maar zijn wél keihard aanwezig. Net als corona, richten ze een vinger naar de existentiële vraag van de mensheid. Ik hoop dat corona bijdraagt aan fundamenteel beter werkende systemen. Bij voorbeeld de betekenis-economie of Purpose-economy die dienend is aan mensheid die op haar beurt weer dienend zal zijn aan Moeder Aarde. Hierin pakken bedrijven nóg meer hun leidende rol en zijn daarbij primair dienend aan maatschappij en ecologie. Met versnelde winstgevendheid vanuit vergroot onderscheidend vermogen als gevolg in plaats van doel op zich. De Europese Green Deal sluit niet voor niets af met “…it’s also an economic imperatieve: those who will act first and fastest will be the ones who take the opportunities from the (ecologica) transition.”

Op persoonlijk niveau zie je veel zorg, angst en vrees bij leiders en professionals. Terwijl het nu aankomt op persoonlijk leiderschap. Te allen tijde grip op jouw welzijn houden, ook in deze uitdagende tijden. 

Een zeer positieve gewaarwording is de enorme snelheid waarmee landen, bedrijven en mensen de koers drastisch om kunnen gooien. Geen stroopachtige besluitvorming, maar daakrachtig handelen. Dát geeft vertrouwen voor als het er dus écht op aan komt.’

Wat betekent de crisis voor jouw toekomst?

‘Ronduit positief. Zakelijk, omdat wij bedrijven in bovenstaande transitie begeleiden. We zullen het dus alleen maar drukker krijgen verwacht ik. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in persoonlijk leiderschap en burn-out. Burn-out en angst vanuit een dominante mind gaan samen. Ook die cijfers stijgen, dus volop werk. Ook op het persoonlijke vlak ben ik positief, ik ben nóg bewuster van vrijheid als hoogste goed geworden en waardeer sociaal contact nóg meer dan voorheen. Ik heb vertrouwen dat de wereld er na corona anders uitziet.’

Hoe ga je nu om met de korte- en langetermijnplanning?

‘Op de korte termijn: zoveel mogelijk hulp aanbieden aan klanten en prospects. De lange termijn: deze crisis een bevestiging dat wij met Bedrijfsoptimalisatie met betekenisvolle Impact op de juiste weg zitten.’

Wat zijn jouw ervaringen met thuiswerken?

‘Prima, hoewel ik het sociale contact nóg meer ben gaan waarderen.’

Hoe zorg je ervoor dat de productiviteit gewaarborgd blijft?

‘Ik merk geen verschil. Als eigen ondernemer ben je altijd al vrij om je tijd zelf in te delen.’

Wat zijn jouw tips voor andere directeuren en commissarissen?

‘Dit is een wake-upcall. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Als dingen zo snel kunnen omslaan, is mijn bedrijf wel klaar voor de toekomst?
  • Ga ik het onderscheidend vermogen van mijn bedrijf drastisch vergroten door mensheid en maatschappij te gaan dienen? Met hogere winstgevendheid als gevolg.’
  • Als dingen zo snel kunnen omslaan, is mijn bedrijf wel klaar voor de toekomst?
  • Kiest mijn bedrijf voor een spraakmakende betekenisvolle impact-ambitie? Met hogere winstgevendheid als gevolg omdat mijn onderscheidend vermogen groeit? 
  • Wil ik van de nood een deugd maken en deze kans pakken om koploperschap te claimen? (geldt voor elke sector)

NCD organiseert donderdag 2 april om 16:00 uur een online seminar over de coronacrisis. Meer informatie vind je hier.

X