PAUL BRUSSAARD

Leiden vanuit het oog van de orkaan

We zitten er middenin. Iedere dag. 24 uur lang. Het woord hoef ik niet te noemen; je weet al waarover het gaat. Een nieuwe realiteit heeft zich aangediend. Deze periode is voor veel ondernemers ingrijpend; zowel zakelijk als privé. Hoe gaat het met jou als leider? Als voorman of voorvrouw van een organisatie. Waarbij je misschien zowel zakelijk als prive wordt geraakt. Dit vraagt om stuurmanskunst. De echte leiders staan nu op.

Ook mijn bedrijven liggen zo goed als stil. Geen opdrachten, geen omzet. De personele kosten, huur, leasecontracten en vaste lasten gaan gewoon door. En dit gaat nog wel even duren. Orkaan Corona raast door de wereld, een spoor van economische vernieling en persoonlijk leed in haar kielzog achterlatend. Hoeveel leed kunnen we dragen? Wanneer slaat de balans om tussen menselijk leed en economisch leed?

Mijn motto is: zorg dat je zo snel als mogelijk in het oog van de orkaan terecht komt en niet net daarbuiten.

Leiden en ondernemen

Ik ben sinds 30 jaar ondernemer en dit is niet de eerste crisis die ik met mijn bedrijf doormaak. Die van 2008 duurde in ieder geval 8 jaar. Inmiddels mag ik me crisis-ervaringsdeskundige noemen. Het hoort gewoon bij leiderschap.

Ik moet bekennen dat ik van het ondernemende soort ben. Ik zie overal kansen en uitdagingen. In tijden van crisis houd ik van een strakke structuur en heldere maatregelen. Die combinatie van eigenschappen heeft me in ieder geval nog springlevend gehouden.

In mijn geval zit ik in een bijzondere situatie. Naast dat ik DGA ben van een drietal ondernemingen, ben ik ook adviseur bij het Regionaal Operationeel team van de Veiligheidsregio Utrecht. Dit R.O.T. wordt (op piketbasis) actief bij grootschalige incidenten. Afgelopen week was ik betrokken als communicatieadviseur binnen het crisisteam COVID-19 vanuit het provinciehuis. Dit was zeer intensief, maar tegelijkertijd ook een enorme uitdaging en leerzame exercitie. In die functie komen interessante werelden samen: van acuut ingrijpen, woordvoering, communicatie, leiderschap en scenario-denken. Graag deel ik mijn ervaring met jou.

Bij crisismanagement staan vier zaken centraal:

  1. Een heldere beeldvorming van de situatie maken (gebaseerd op feiten), iedere dag opnieuw,
  2. Vanuit dat beeld en beschikbare gegevens een oordeel vormen,
  3. Vanuit dat oordeel gerichte besluiten nemen.
  4. Jouw eigen geestelijke en lichamelijke welzijn staat daarbij voorop, zodat je in je besluitvorming niet beïnvloed wordt door persoonlijke zaken.

Wat voor leider ben jij?

Mijn eerste interesse gaat nu even naar jou uit: hoe gaat het met jou? Wat doet de crisis met jou, als persoon en DGA? Heb je dat al uitgesproken? Kun je jouw gevoelens delen met iemand? Het uitspreken en duiden van je eigen gevoel is belangrijk! Sta even stil bij jezelf:

 

  1. Ben je strijdbaar? Ga je het aan?
  2. Ben je angstig, omdat de toekomst onzeker is?
  3. Ben je verlamd? Weet je niet wat je moet doen?
  4. Heb je een team om je heen dat je kan ondersteunen?

In tijden van echte crisis kunnen mensen verlammen. Dit komt doordat er in onze hoofden teveel informatie blijft binnenkomen dat niet allemaal kan worden verwerkt. Voel jij je onzeker? Neem dan eerst eens een stap terug en bekijk de situatie opnieuw en van een afstand. Maak een beeld van vandaag: waar bevind je je op dit moment: middenin de orkaan of in het oog van de orkaan, waar het rustig is?

Omarm de crisis

Waar je je ook bevindt, één ding moet je niet doen: weglopen voor de feiten.
Het is zoals het is. Als ondernemer heb jij geen schuld aan deze crisis. Je kunt het niet beïnvloeden, maar je moet er wel iets mee doen! Want de manier waarop je met deze crisis omgaat is een keuze. Loop niet weg voor de feiten, maar omarm de crisis en wat het met jou doet; benoem het, voel het en omarm het. Hierbij zijn 5 dingen van belang:

1. Accepteren
2. Observeren
3. De impact op jou als persoon en op je bedrijf
4. Persoonlijke balans
5. Meebewegen

1. ACCEPTEER het verlies van alle dingen die nu zo anders lopen dat je gepland had. Een rouwfase mag, maar blijf er niet in hangen. Ga ermee aan de slag. Pak die verbinding, laat het toe, zodat je helder naar de crisis kunt kijken en keuzes kunt maken. Kijk jezelf aan en zie de uitdaging, voel de uitdaging. In het begin zul je je misschien ongemakkelijk voelen, gekwetst en vol emoties. Ga het aan! Jij dient als leider het beeld helder en transparant te maken. “Dit is een crisis, daar kan ik niet omheen. Maar ik ben een leider die het aangaat en de uitdaging oppakt”.

2. OBSERVEER: kijk vanuit jouw leidersrol naar het totale beeld. Wat gebeurt er om je heen? Wat betekent dit voor jouw bedrijfsconcept, idee of fase waarin jouw bedrijf zich bevindt?

• Laat je boekhouder alle maandelijkse vaste lasten in kaart brengen,
• Beoordeel een kostenscenario voor een periode van 3 maanden – 6 maanden -12 maanden,
• Maak een lijstje van toeleveranciers, verhuurders, leasemaatschappijen, financiers, vaste abonnementen, lopende marketingcampagnes, Adwords campagnes etc. Beoordeel welke direct gestopt kunnen worden. Ga in gesprek met partijen om lopende overeenkomsten voor een periode van 6 maanden te kunnen onderbreken zodat je meer lucht krijgt. Denk daarbij ook eens aan je pensioenvoorziening.
• Nu ziek worden is niet handig: dus hou je aan alle regels en ga meer bewegen. Maak iedere dag een wandeling, ga hardlopen of fietsen. Jouw lijf moet de opgebouwde spanning kunnen afvoeren. Blijf gezond! Zorg dat je longen sterk zijn, bouw eventueel overgewicht af door in beweging te komen. Wist je dat veel mensen die sterven door het virus last hebben van overgewicht? Er is niet voor niets gekozen voor een intelligente lock-down. Nu kan het nog! En als het straks niet meer kan, dan zijn er opties genoeg te vinden op internet of je eigen achtertuin.

3. IMPACT: Deze crisis gaat impact hebben op jouw leven: dingen zullen anders gaan lopen dan je vooraf had ingeschat. Ga op zoek naar laaghangend fruit: waar kan je nu wél omzet behalen? Kan dit verder worden uitvergroot? Kun je dit toepassen op andere onderdelen in jouw bedrijf? Veel bedrijven bieden hun diensten nu online aan: wat zijn de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Denk breed, fantaseer, stap uit je eigen koker en kijk ook naar andere opties.

4. BALANS: Wat kun je doen om jezelf in balans te houden? Omring je met positieve mensen (klagen is achteruitgang), ga wandelen, lees vakliteratuur (online bestellen), of pak die studie die je altijd voor je uit hebt geschoven weer eens op. Verbreed je wereldbeeld.

5. BEWEEG MEE: In het oog van de orkaan is het rustig, je bent door de eerste fase heen gekomen, maar weet dat er meer wacht. Probeer zo lang mogelijk in het oog te blijven, door geen vaste koers te varen, maar mee te bewegen met de situatie. Dan zul je merken dat de wind af gaat nemen en er weer ruimte komt.

Heb je behoefte om met anderen te sparren? De NCD Support is er voor je. We luisteren naar jou en denken met je mee. Stuur een mail naar secretariaat@ncd.nl en we nemen contact met jou op. NCD-leiders gaan voorop.

Voorzitter DGA Club

Paul Brussaard BBA

Paul is sinds 30 jaar oprichter van BRUSECO, Brussaard High Level Mobility Solutions en BRUSECO GmbH. Daarnaast is Paul (crisis)communicatieadviseur in het COVID-19 Regionaal Operationeel Team van de Veiligheidsregio Utrecht.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle updates van NCD
Emailadres:*


Adres

Amersfoortseweg 98
3941 EP Doorn

Bel ons

+31 (0)88 623 2300

E-mail ons

ncd@ncd.nl

X