Datum: Woensdag 16 april van 15:30 tot 20:00 uur | Locatie: Boetiekhotel de Kastanjehof, Lage Vuursche | Prijzen: NCD Leden: € 99,95 | Niet Leden: € 149,95,-
De wereld verandert razendsnel. Publieke en private organisaties krijgen steeds vaker te maken met onvoorspelbare gebeurtenissen, crises en disrupties die hun voortbestaan kunnen bedreigen. Cyberaanvallen, financiële instabiliteit, maatschappelijke onrust of geopolitieke spanningen – het zijn slechts enkele voorbeelden van situaties waarin organisaties onder extreme druk komen te staan.
Hoe zorg je als bestuurder of toezichthouder dat je in crisistijd de juiste beslissingen neemt?
Operationele crisisplannen en handboeken bieden houvast op tactisch niveau, maar op bestuursniveau zijn er nauwelijks concrete richtlijnen voor strategische besluitvorming. Bestuurders en toezichthouders spelen een cruciale rol in het beschermen van de organisatie, haar reputatie en haar lange termijn-doelstellingen. Maar hoe navigeer je effectief door een crisis zonder dat je het overzicht verliest?
Tijdens deze intensieve masterclass gaan we dieper in op de essentiële vragen waarmee leiders worden geconfronteerd in tijden van crisis. Hoe blijf je koersvast en neem je de juiste beslissingen wanneer de situatie razendsnel verandert en onzekerheid de overhand neemt? Hoe zorg je er voor dat je je strategische doelstellingen beschermt en je bedrijfsvoering continueert?
Daarnaast kijken we naar governance in crisistijd en de rolverdeling tussen bestuur, directie en toezichthouders. Hoe zorg je voor effectieve samenwerking en duidelijke besluitvorming wanneer de reguliere governance niet langer toereikend is? Ook reputatiebeheer en maatschappelijke acceptatie spelen een cruciale rol: hoe communiceer je effectief met stakeholders en behoud je hun vertrouwen, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden?
Verder behandelen we de juridische en bestuurlijke aansprakelijkheid van bestuurders en toezichthouders. Welke risico’s brengt een crisis met zich mee en hoe kun je je hierop voorbereiden? Een crisis kan ook kansen bieden, hoe houdt je daar oog voor en hoe kan je ze benutten?
Samengevat gaan we in op vragen als:
Maartje Snellen heeft corporate communicatie- en crisismanagementfuncties bekleed bij o.a. communicatieadviesbureau Burson-Marsteller, Heineken en Shell. Zij was onder meer verantwoordelijk voor Shell’s wereldwijde crisismanagementbeleid en directeur communicatie bij NAM ten tijde van het Groningen gasdossier.
Klaartje Kluiters is opgeleid tot journalist en voorlichter, en heeft jarenlang als (crisis-) communicatie- en crisismanagementadviseur directies geadviseerd en ondersteund in uiteenlopende situaties en sectoren, waaronder bij Albert Heijn, Heineken, Shell, COT en bijvoorbeeld Wolters Kluwer. Ook is Klaartje een gecertificeerd filosofisch practicus.
Wil je meer informatie over de masterclass? Neem contact op met Priscilla van den Born, coördinator NCD Academy.
U kunt zicht aanmelden via onderstaande button.
Na het volgen van deze masterclass ontvang je 4 PE punten.
Woensdag 16 april
van 15:30 tot 20:00uur
Boetiekhotel de Kastanjehof
Kloosterlaan 1
3749 AJ Lage Vuursche
Voor deelname aan de masterclass gelden de onderstaande prijzen:
NCD-leden: € 99,95
Niet-leden: € 149,95
Prijzen zijn excl. 21% BTW