De rol van de voorzitter van een Raad van Toezicht of een Raad van Commissaris is divers, uitdagend én veelal bepalend. Blijf derhalve antiperen door te leren in plaats van reageren. Het unieke NCD Governance Chair programma helpt je kennis en ervaring te versterken en uit te bouwen, zodat je waarde blijft toevoegen vanuit de belangrijke taak die je vervult.
Immers hoe zorg je dat je de governance van de organisatie goed laat functioneren en dat in een dynamische omgeving met steeds nieuwe en oude belanghebbenden? Hoe bewaak je de continuïteit van bestuur, organisatie en tegelijkertijd de cohesie van de Raad zelf? En wat behoort er precies tot je taak, verantwoordelijkheid en rol en wat niet?
Volgende startdatum: 18 maart 2025
De Governance Chair biedt je de mogelijkheid om aan de hand van zeer ervaren sprekers, die zelf Voorzitter van een Raad van Commissarissen of Toezicht zijn, kennis en ervaring op te doen en je horizon te verbreden. Ook door de groep van gelijkgestemde mede-deelnemers. Daarnaast werk je tijdens het programma aan jouw persoonlijke rolopvatting over het goed laten functioneren van de governance van de betrokken organisatie en jouw visie daarop. Daarmee biedt je ook aan jouw organisatie en bestuur een krachtig instrument om gezamenlijk aan de slag te gaan met een gemeenschappelijke toezichtsvisie
Profit- of non-profit organisatie: elke organisatie heeft tegenwoordig te maken met een grote diversiteit aan interne- en externe belangen. Bevindt de organisatie zich in een crisis, dan is de rol van een goede voorzitter nog uitdagender. Ook de maatschappelijke context waarin de organisatie functioneert, denk aan klimaatcrisis, artificiële intelligentie, personeelstekort, D&I, stelt hoge eisen aan de “stuurmanskunst” van jou als voorzitter. Vaak zijn juist jouw kwaliteiten bepalend voor succes. Heb je het allemaal in beeld en waarvan heb je het idee dat er misschien lacunes zitten in de Raad, het bestuur of misschien bij jezelf?
Het zicht krijgen dan wel versterken van je persoonlijke rolopvatting is dan ook cruciaal om je “als een vis in het water” te voelen in deze veeleisende taak en verantwoordelijkheid. Juist het uitwisselen van kennis, ervaring, ideeën en dilemma’s met gelijkgestemde voorzitters in een veilige omgeving, kan een unieke leerervaring voor elke deelnemer opleveren. Daarmee kan de continuïteit van de eigen organisatie een belangrijke impuls gegeven worden.
In de vierdaagse leergang Governance Chair biedt de NCD handvatten om jou in je professie van (aankomend) Voorzitter te laten groeien van Voorzitter tot een goede Voorzitter. Je ontwikkelt het juiste gereedschap om te kunnen anticiperen en reageren op verschillende situaties en ontwikkelingsstadia waarin de organisatie zich bevindt. Het biedt ook inzicht in je eigen gedrag en omgang met anderen en hoe je hierin kan groeien qua effectiviteit en werkplezier.
In vier dagen leer je alles over de (trends) van de corporate Governance Code en de verschillende rollen, taken en verantwoordelijkheden die jij als voorzitter te vervullen hebt. Daarnaast leer je hoe je effectief als voorzitter kan optreden in de dynamiek binnen de organisatie, ook vanuit het “eigen” team van de Raad. En, niet te vergeten, in een dynamisch maatschappelijk veld van belanghebbenden dat steeds nieuwe eisen stelt aan de rol van de voorzitter. De rode draad in het programma is het werken aan je eigen persoonlijke rolopvatting als voorzitter en het ontwikkelen van een visie op het goed laten functioneren van de governance en die te verrijken met de inzichten van de kennis en ervaring van topsprekers – allen zeer ervaren voorzitters van Raden van Commissarissen en/of Toezicht en afkomstig uit alle geledingen van de maatschappij.
In een kleine groep met deelnemers, in een fijne omgeving waarbij een veilige, open setting wordt gecreëerd, wordt je nadrukkelijk uitgenodigd tot participatie. We hanteren diverse werkvormen: van kennisinput van sprekers, rollenspellen tot praktijkcasussen en als hoogtepunt het ‘Dilemma Diner’. De interactie met de sprekers en de andere deelnemers maakt de ervaring compleet.
Dag 1: Introductie
Sprekers: Floris Croon en programmaleider Francois Carstens
Dag 2: De transitie
Sprekers: Jan-Renier Swinkels en Jan-Gerrit Kroon
Dag 3: De omgeving
Sprekers: Jaap Merkus, Leontine van der Goes en Francois Carstens
Dag 4: Jij als voorzitter-commissaris
Sprekers: Marjan Trompetter en Bea Annot
Adviseerde en begeleide als veranderkundige en Governance specialist de laatste 25 jaarveel directeuren, bestuurders en Raden van Commissarissen, in profit en non profit. Beatrice is op dit moment Voorzitter Raad van Toezicht in de medische gezondheidszorg en was jarenlang voorzitter Raad van Commissarissen bij een woningcorporatie en een grote zorgorganisatie. Ze weet wat voorzitterschap vraagt. Is daarnaast gastdocent op de Erasmus Universiteit (managementvaardigheden masters Gezondheidsmanagement) en coach bij de Topclass Erasmus centrum voor Zorgbestuur. Begeleid al ettelijke Intercollegiaal Adviesgroepen voor directeuren en bestuurders, waaronder een groep duo bestuurders. Ze wordt veel gevraagd als evaluator/procesbegeleider en bij ‘gedoe’. Schreef recent een artikel: ‘Gedoe in de Raad van Commissarissen. Doel: Gedoe uit de taboesfeer halen en zorgen dat het op tafel komt in plaats van eronder om vervolgens te escaleren. Beatricestaat op de short list van drie koepels: VTOI (toezichthoudersonderwijs), VTW en NVTZ (toezichthouders zorg). En schreef o.a. 10 vlugschriften over Lerenen Leiderschap en het artikel: Alle commissarissen het klooster in!
In zijn rijke carrière heeft Floris een brede ervaring op mogen bouwen in vele branches , type organisaties, bij een grote verscheidenheid van bedrijven en bij vele opdrachtgevers en collega’s.In 1986 is hij gestart met de eerste opleiding voor commissarissen en is daar nog steeds zeer actief in. Floris is actief voor het versteken van de aandacht voor en belang van Familiebedrijven voor de Nederlandse economie. Als voorzitter voor eerst New Venture en nu bestuurslid van ScaleUpNation en voorzitter van Sociaal ondernemen levert hij een bijdrage om de positie van innovatie en ondernemerschap te versterken. Na meer dan 25 RvC posities is hij nog actief als commissaris/ bestuurslid bij 4 organisaties. Zijn doel is om actief te blijven tot zijn 92ste en dan… Zijn hobby’s concentreren zich tegenwoordig op zeilen en klussen.
Strategisch bestuursadviseur voor ondernemende families met familiebedrijf of landgoed over dilemma’s in hun onderlinge relatie. Kwesties rond (inrichting) goed bestuur; eigenaar strategieën; inpassing volgende generatie en samenwerkingsvraagstukken behoren bijvoorbeeld tot zijn aandachtsgebied. Naast Vz RvA en Stak Eurosupport ook diverse informele governance rollen. Eerder commissaris bij AWL Techniek Harderwijk en (kring) voorzitter Rabo Midden Nederland. Daarnaast is Francois sinds het ontstaan verbonden aan de NCD Governance Academy, onder meer als spreker in de Governance Essentials. Sinds kort is hij tevens verbonden aan De Stichting De Consularis.
Jaap is een ervaren CEO en toezichthouder (hoofdbestuur Rai Vereniging en vz RvC Stella) met ervaring in het transformeren van middelgrote organisaties in consultancy (Valori) en consumentengoederen (Avent, Koninklijke Gazelle) naar duurzame groei. Jaap positioneert zich als hands-on leider die verandering gerealiseerd door strategische helderheid, betrokken teams, snelle besluitvorming en duurzame executie. Daarnaast heeft Jaap ervaring en affiniteit met effectieve governance in complexe settings. Jaap kent zijn weg in grote corporates (Philips, Accenture, McKinsey, EY), middelgrote (familie)bedrijven (o.a. PON) en hij werkt veel met private equity. Jaap heeft in 2023 de Governance Chair van het NCD gevolgd.
Jan Gerrit Kroon is advocaat en adviseur, gespecialiseerd in governance en arbeidsrecht in de profit en not-for-profit sector. Met jarenlange ervaring als voorzitter van de Raad van Toezicht van een onderwijsinstelling, meerdere Raad van Advies rollen en een uitgebreide kennis van governancestructuren, brengt hij een unieke combinatie van praktijkervaring en juridische expertise mee. Hij volgde de NCD Governance Essentials en hij is docent en spreker. De rolvastheid van de Toezichthouder in een veranderende maatschappij is een belangrijk thema. De voorzitter speelt daarin een belangrijke rol. Naast zijn professionele carrière is Jan Gerrit een gepassioneerd zeezeiler, waarbij hij wereldwijd ervaring heeft opgedaan. Zijn brede ervaring en betrokkenheid maken hem tot een inspirerende en deskundige docent binnen de NCD Academy.
Jan-Renier heeft een achtergrond in het “eigen” familiebedrijf o.a. de merken Bavaria en Swinkels. Na overdracht van de directie aan de opvolgende generatie heeft Jan-Renier zich toegelegd op het invullen van non-executive rollen als voorzitter RvC en als commissaris. Bedrijven als Veris Bouwmaterialen, Veldsink, Van Rooi Meat, Legro en Den Ouden maken van zijn diensten gebruik. Daarbij hebben familiebedrijven en het laten functioneren van een goed mee ademende governance absoluut zijn voorkeur. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit zijn nevenfunctie als voorzitter van de Raad van Advies van het Nederlands Gilde van familiebedrijven adviseurs.
Leontine van der Goes adviseert en begeleidt organisaties in verandering, vaak op het gebied van strategie, transformatie en organisatiecultuur. Duurzaamheid, regulering en digitalisering zijn veel voorkomende thema’s. In haar werk gaat het steeds om het verbinden van mensen en waarden aan een heldere strategie, met aandacht voor stakeholders en maatschappij. Het resultaat is duurzame verandering. Daarnaast is Leontine al bijna 20 jaar commissaris en toezichthouder. Op dit moment is zij o.a. vicevoorzitter van de raad van toezicht van de AFM en het Verzetsmuseum Amsterdam. Daarnaast bekleedt zij diverse board posities bij not for profit organisaties in het maatschappelijke veld. Leontine deelt als spreker en coach haar persoonlijke ervaringen en lessons learned met bestuurders, commissarissen en teams
Na haar studie Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (financieel economische en organisatiekundige afstudeervarianten) startte Marjan Trompetter haar loopbaan als organisatieadviseur bij KPMG. Sinds 1997 adviseert zij als zelfstandige grote, voornamelijk dienstverlenende, organisaties op het gebied van organisatieontwikkeling, kwaliteitsmanagement, governance en leiderschap. In 2015 is Marjan benoemd tot commissaris van Coöperatieve Rabobank, in 2016 werd zij vicevoorzitter en sinds 2021 is zij voorzitter van de Raad van Commissarissen. In die hoedanigheid is zij ook voorzitter van de Algemene Ledenraad van Rabobank. Voor de benoeming in de Raad van Commissarissen van Rabobank Groep vervulde zij verschillende toezichthoudende rollen binnen de lokale Rabobankorganisatie (commissaris van een lokale Rabobank, voorzitter van het kringbestuur Gelderland-Flevoland, lid van de Centrale Kringvergadering). Naast haar activiteiten bij Rabobank is Marjan momenteel ook voorzitter van de Raad van Toezicht van het Erasmus MC in Rotterdam, Bestuurslid (penningmeester) van Koninklijke Katalys Foundation (grootaandeelhouder van Arcadis) en Bestuurslid van de Stichting Berenschot Beheer. Marjan was lange tijd als docent verbonden aan de Economische Faculteit van de VU. Zij was vicevoorzitter van de Raad van Toezicht van Ziekenhuis Sint Jansdal in Harderwijk, lid van de Raad van Toezicht van het Rode Kruisziekenhuis in Beverwijk, vicevoorzitter van de Raad van Toezicht van GGZ Friesland, lid van de Raad van Toezicht van de Stichtingen Leger de Heils Welzijns-&Gezondheidszorg en Jeugdbescherming&Reclassering. Verder was zij voorzitter van de Raad van Toezicht van Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem. Marjan Trompetter (1963) is gehuwd en moeder van vier dochters.
Na ontvangst van uw ondertekende digitale inschrijving, digitale foto en actueel curriculum vitae ontvangt u een ontvangstbevestiging. Bij de totstandkoming van de groep wordt uitgegaan van een evenwichtige samenstelling. Hoe eerder uw inschrijving is ontvangen, hoe groter de kans is dat u geplaatst wordt voor deelname. Een intakegesprek behoort tot de procedure.
De overige informatie vindt u in het aanmeldformulier.
Na het afronden van de opleiding Governance Chair ontvang je 30 PE punten naast je certificaat van deelname.
Wil je meer weten over Governance chair ? Meld je aan voor de informatiebijeenkomst.
Duur:
4 dagen | 7 dagdelen
Locatie:
Groot Kruivestein
Gooyerdijk 211
3972 MH Driebergen-Rijsenburg
De Governance Chair opleiding start in maart 2025.
Dag 1: 18 maart 2025 + overnachting
Dag 2: 19 maart 2025
Dag 3: 9 april 2025
Dag 4: 6 mei 2025
Voor deelname aan Governance Chair gelden in 2025 de onderstaande prijzen:
NCD-leden: € 3.000
Niet-leden: € 3.500
Prijzen zijn excl. 21% BTW