Artikel | 11 mei 2023 | 5 minuten
Dinsdag 9 mei waren we met de NCD Talk te gast bij Pretty Plastic in Amsterdam, gevestigd in een voormalige fabriek in de buurt van het Haarlemmermeerstation. We spraken met Hajo Reinders, partner en algemeen directeur van Pretty Plastic, over de ontwikkeling van de organisatie, en duurzaamheid in de bouwsector.
Hajo vertelde over de uitdagingen en mogelijkheden bij de verdere ontwikkeling van duurzame start-up naar circulaire scale-up en deelde hij zijn visie op de maatschappelijke verplichting om bij te dragen aan een betere wereld.
Hajo is gedurende zijn carrière actief geweest in grote tentoonstellingsprogramma’s en paviljoens. Hij werkte mee aan campagnes voor merken als Puma en Nike, de Olympische Spelen en Ocean Race. Het ontwikkelen van tijdelijke paviljoens was onderdeel van zijn werk. Binnen deze branche heeft Hajo de oprichters van Pretty Plastic ontmoet.
Pretty Plastic produceert gevelbekleding uit gerecycleerd PVC. Het idee voor het bedrijf ontstond in 2017, tijdens de Dutch Design Week. In tijdelijke paviljoens kun je experimenteren met nieuwe materialen. Het experiment was: een constructie neerzetten die geen afval oplevert, de materialen moeten weer in de bouwketen worden gebruikt. Het was een uitdaging om een facade te maken die blijft hangen en brandveilig is. Van 2017-2019 is het product doorontwikkeld.
Een van Hajo’s ergernissen in het ontwikkelen van tijdelijke paviljoens was het zogenaamde: ‘Build and burn’. Er werden mooie omgevingen gebouwd, die vervolgens werden vernietigd. Hij vertelde dat het idee van Pretty Plastic hem daarom erg aansprak.
Pretty Plastic gebruikt nu gerecycleerd PVC uit bouwafval. Men verwacht dat PVC honderd jaar mee kan gaan en 8 keer gerecycleerd kan worden, in theorie kan de gevelbekleding van Pretty Plastic 800 jaar meegaan.
Hajo: “Op het gebied van plastic is er enorm veel greenwashing. Er is veel downcycling, weinig upcycling. Daarmee los je het probleem van plastic afval niet op.”
Pretty Plastic zit momenteel in de transitiefase naar een scale-up. Hajo legt het verschil tussen een duurzame start-up en circulaire scale-up als volgt uit. Als start-up ben je aan het experimenteren, je onderzoekt of je een product hebt waar vraag naar is. In de scale-up fase heb je bewijslast dat het werkt, projecten tonen aan dat er vraag is in de markt.
Het bedrijf is gestart met een aantal ‘informele investeerders’. Momenteel zijn ze in gesprek met een investeerder uit de bouwwereld voor de doorontwikkeling van de producten en opschaling van de organisatie.
“Ons product moet makkelijk gerecycled kunnen worden in de toekomst. Onze facadetegels zijn van het gebouw af te halen en kunnen opnieuw worden gebruikt. Dat is een mooi voorbeeld van circulariteit. Ik wil laten zien dat je winst kunt maken met een mooi circulair product,” aldus Hajo.
Hajo vindt het een maatschappelijke verplichting om duurzaamheid op nr. 1 te zetten. Hoe kunnen wij als organisatie een substantiele bijdrage leveren aan een duurzamere wereld? Vaak wordt er nu nog gedacht in de bouwsector: hoe kunnen we zo goedkoop mogelijk een gebouw neerzetten?
Wat moet er gebeuren om wel duurzaam te bouwen? Waarschijnlijk moet dit wettelijk worden afgedwongen, vertelt Hajo. Dat vraagt ook consequent handelen van de wetgever en geen verlichting van duurzaamheidseisen, bijvoorbeeld omdat de woningmarkt onder drukt staat.
Hajo: “We moeten genoegen nemen met minder, iedereen in de keten. Dat is de essentie. Dit vraagt om een enorme omslag in ondernemerschap. Het vraagt om moedige ondernemers en CEO’s die aan aandeelhouders vertellen dat ze met minder financieel rendement genoegen moeten nemen. Je kunt rendement ook uitdrukken in duurzaamheid.”
Als Westerse wereld hebben we hierin een voorbeeldrol. In Nederland vinden we onszelf vaak het beste jongetje van de klas, terwijl men bijvoorbeeld in Belgie veel verder is met het vastleggen van eisen voor nieuwe gebouwen.
Initiatieven zoals Pretty Plastic laten zien dat duurzame producten in de bouwwereld mogelijk zijn. Er zijn echter ook risico’s: wet- en regelgeving, een conservatieve bouwwereld. Het grootste risico volgens Hajo is dat we ingehaald worden door de tijd, dat we ‘te laat’ zijn en de wereld te ver beschadigd is.
Hajo heeft namens Pretty Plastic een overzicht gemaakt wat er aan regelgeving op ons afkomt qua duurzaam bouwen. Dit overzicht telt is 3 A4 lang. Helaas is de wetgeving leidend om duurzamer te gaan bouwen. De rol van de overheid is essentieel. Tegelijker is het op het gebied van het meten van duurzaamheid veel greenwashing. Pretty Plastic aangesloten bij Nationale Milieudatabase. De criteria waarmee gemeten en vergeleken wordt, zijn echter vrij arbitrair en processen kosten heel veel tijd.
“We kunnen niet genoeg geconfronteerd worden met wat we aan het doen zijn, ‘de planeet vernietigen’. Blijkbaar hebben we veel voorbeelden van schade nodig om als consumenten en bedrijven echt te veranderen,” vertelt Hajo.
De talk werd afgerond met een vraag uit het publiek over samenwerking bij duurzaamheid en nieuwe businessmodellen. Wat voor partners zoekt Pretty Plastic?
Hajo rondde af met een visie op de komende jaren: Het is zijn doelstelling om Pretty Plastic binnen twee jaar winstgevend te laten zijn. Er is een goedgevuld CRM. De belemmerende factor bij deze doelstelling is de doorlooptijd van bouwprojecten, de uitvoer van projecten duurt erg lang. Binnen drie jaar wil Hajo de uitrol van producten in orde hebben. Daarna kan er gekeken productiefaciliteiten in het buitenland.
Een inspirerende talk met een gedreven ondernemer die laat zien hoe duurzaamheid concreet kan worden toegepast in de bouwsector. Je bent van harte welkom om contact op te nemen met Hajo Reinders en NCD als je vragen hebt en/of wilt praten over jouw ideeen en uitdagingen met betrekking tot duurzaamheid en circulariteit binnen jouw organisatie.
Je kunt de Talk terugkijken via deze link.