Actueel

Impact? Dat heeft toch elke organisatie

Artikel    |    7 september 2023    |    4 minuten

Impact is misschien wel hét buzzwoord de laatste jaren. Na de Why die door Simon Sinek al in 2009 werd geïntroduceerd en ontelbare leiders inspireerde om het ‘waarom’ van de eigen organisatie te benoemen, volgde het concept ‘purpose’. En ‘impactondernemen’ is de volgende stap. De stappen maken onderdeel uit van een ontwikkeling waarin organisaties zich intrinsiek gedreven of ‘geholpen’ door de krappe arbeidsmarkt, door klanten of de overheid, meer inzetten voor de maatschappelijke missie.

Maar, elke organisatie heeft toch impact? Is klanten blij maken en bouwen aan een groeiend en winstgevend bedrijf niet goed genoeg? Alhoewel ik me ten volle inzet voor de transitie van organisaties die positief willen bijdragen aan mens, milieu, markt en maatschappij, begrijp ik de vraag heel goed. Dus: ja, het staat elke ondernemer vrij om een eigen richting voor de onderneming te kiezen. Maar, de markt beweegt naar impactondernemen en dat zijn nou nét de organisaties die het de afgelopen jaren heel goed hebben gedaan.

Impactorganisaties. We kennen er allemaal wel een paar. Tony’s Chocolonely, Dopper, Seepje, Too Good to Go, Polestar, Patagonia, Odin, The Good Roll …. in elke markt, zakelijk of particulier, zijn ze de laatste jaren opgekomen en gegroeid. Wat maakt van een organisatie nou een impactorganisatie? Dit zijn de 5 kenmerken:

  1. Missiegedreven: een impactorganisatie wordt gedreven door een duidelijke missie om een specifiek maatschappelijk-, mens- of milieugerelateerd probleem aan te pakken. Deze missie gaat verder dan alleen winst maken en richt zich op het leveren van een positieve bijdrage aan de samenleving. Paul Polman noemt dit in zijn recente boek: NetPositive.

  2. Aantoonbare impact: een impactorganisatie werkt aan meetbare, positieve effecten op sociale, ecologische of culturele vraagstukken. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op armoedebestrijding, milieubescherming, duurzame landbouw, toegang tot onderwijs of bevordering van gelijkheid. Een chocolade industrie zonder slavernij is de missie van Tony’s Chocolonely. De daling van het aantal slaven in de industrie maakt het meetbaar.

  3. Financiële duurzaamheid: winst is niet het primaire doel, maar een impactorganisatie wil wel financieel gezond en duurzaam zijn om haar missie op lange termijn te kunnen realiseren. Dit betekent dat zij op een verantwoorde manier geld verdient om haar activiteiten te financieren en haar impact te vergroten.

  4. Innovatieve aanpak via de business: impactorganisaties zoeken vaak naar nieuwe en innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Ze experimenteren met verschillende modellen, technologieën en samenwerkingsverbanden om effectiever te zijn in het realiseren van hun missie. Co-creatie met organisaties die staan voor dezelfde missie is heel kenmerkend. De producten en diensten van impactbedrijven vormen de kern van de oplossing.

  5. Verantwoording en transparantie: een impactorganisatie legt verantwoording af over haar prestaties op het gebied van impact en financiële resultaten. Ze zijn transparant over hun doelen, strategieën, metingen en rapporteren regelmatig over hun vooruitgang. Ook al is een deel van deze organisaties daartoe (nog) niet verplicht, de meeste impactorganisaties maakt een openbaar impactrapport. Interessant is dat zij daarmee vaak voorlopen op organisaties die door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vanuit de Europese Unie ook verplicht worden om veel zaken te rapporteren.

Het risico van nieuwe termen zoals de Why, Purpose en Impactondernemen is dat ze inderdaad als buzzwoord worden gezien en ten prooi vallen aan greenwashing. Deze drie – en andere – vormen echter samen een beweging. Een lang ontwikkelende trend. Waarin de functie en de rol van een organisatie weer wordt teruggebracht naar waar het ooit om ging: waarde creëren voor de omgeving. Dat er in impactorganisaties ook een verantwoorde, gezonde boterham wordt verdiend, vindt niemand vreemd. Niet als hoogste doel, wél als middel om de missie te volbrengen.

Meer weten over impactondernemen? Elke maand verzorgt NCD Lid Joris van Zoelen een ‘spreekuur’ exclusief voor NCD Leden.

De enige voorwaarde: het spreekuur heeft het karakter van een ronde tafel, andere deelnemers leren ook van jouw vragen en inzichten.

Bijdrage door
NCD

Gerelateerde artikelen

Bekijk alles
No image