Troonrede, Miljoenennota en Impactorganisaties

Prinsjesdag event 2022

Artikel    |    11 oktober 2022    |    3 minuten

Dinsdagavond 20 september was het weer zover: het jaarlijkse NCD Prinsjesdag event in samenwerking met onze partner Grant Thornton. Een diverse groep NCD leden kwam bij elkaar in de Orangerie van Paleis Soestdijk.

Onder het genot van een ‘shared diner’ luisterden we naar bijdragen van Cor Overduin en Joris van Zoelen. Cor is als extern consultant betrokken bij Grant Thornton. Joris is impactstrateeg en oprichter van Synergie.

Troonrede, Miljoenennota en Belastingplan

Tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht gaf Cor Overduin zijn analyse van de Miljoenennota en de Troonrede. In de Troonrede was onder andere veel aandacht voor stikstof en milieu, zoals te verwachten viel. Het viel hem op dat enkele structurele problemen niet structureel worden opgelost, maar met een tijdelijke maatregel.

Een aantal punten die Cor uit de Miljoenennota lichtte: 17,2 miljard euro wordt gereserveerd voor koopkrachtherstel, er gaat extra geld naar onderwijs, het minimumloon stijgt met 10%, het tarief eerste schijf inkomstenbelasting wordt met 0,11% verlaagd en er is in 2023 een energietoeslag van 1300 euro. Cor wist vooral aan te geven wat voor de doelgroep relevant was, al was zijn ietwat rechtse mening hierin goed te horen.

In het belastingplan voor 2023 viel Cor onder andere op dat de vennootschapsbelasting zal stijgen, elektrische auto’s een hogere bijtelling krijgen en dat de overdrachtsbelasting van 10,1% naar 10,4% zal stijgen. Cor gaf iedereen naar aanleiding van het belastingplan ook een aantal concrete tips. (Leden kunnen zijn presentatie terug te vinden op mijn.ncd.nl)

Impactorganisaties en de markt van morgen

Na een smakelijk hoofdgerecht sprak Joris van Zoelen over impactorganisaties en de transitie naar de impacteconomie. Hoe komt het dat impactorganisaties de aandacht van de (arbeids)markt krijgen, klanten in de rij staan voor hun producten en diensten en medewerkers er graag willen werken?

Eén van de zaken waarin impactorganisaties zich onderscheiden is dat 50% van de beschikbare tijd en geld wordt besteed aan het adresseren van de urgentie van het probleem waar ze zich om bekommeren. De overige 50% besteden ze aan de oplossing die zij voor dit probleem kunnen bieden.

Een voorbeeld dat regelmatig terugkeert in het verhaal van Joris is Tony’s Chocolonely. “Het grappige is dat impactbedrijven gevoed worden door hun fans”, aldus Joris. Tony’s Chocolonely ontvangt per post en email een stroom ideeën om de chocoladeproductie nog verder slaafvrij te maken.

Uit ‘De Inspirerende 40’, een onderzoek naar wat Nederlanders de 40 meest inspirerende bedrijven vinden, blijkt dat de meest inspirerende organisaties van Nederland vaak een impactorganisatie zijn. (Zie https://www.synergie.nl/inspirerende40/ voor meer info)

Impactbedrijven blijken zich op 6 punten te onderscheiden:

  1. Er is sprake van een gezonde dosis activisme
  2. Ze zien business als oplossing voor een probleem (“Niemand koopt duurzaamheid, wel een next level oplossing”)
  3. Ze zijn 100% transparant (Zie bijvoorbeeld https://tonyschocolonely.com/nl/nl/jaarfairslagen/jaarfairslag-2020-2021 voor het ‘Jaarfairslag’ van Tony’s Chocolonely)
  4. Maak er een beweging van: Impactbedrijven denken in ecosystemen.
  5. Doe het op schaal en internationaal. Impactbedrijven lossen universele vraagstukken op met een niet-complex business model
  6. Ze doen het radicaal anders. Voorbeelden hiervan zijn toekomstige generaties een plek in de board geven en het zogenaamde steward ownership.

Het NCD Prinsjesdagevent is gewaardeerd met gemiddeld een 8.

De presentaties van Cor Overduin en Joris van Zoelen zijn terug te vinden in de ledenomgeving via mijn.ncd.nl.

Kon je er niet bij zijn? Kijk dan hier voor de mooie beelden van dit event.

Bijdrage door
NCD

Gerelateerde artikelen

Bekijk alles
No image