Bestuursreglement

Laatste update: 11 december 2025

BESTUURSREGLEMENT

NEDERLANDSE VERENIGING VAN COMMISSARISSEN EN DIRECTEUREN

INLEIDING.

Het Bestuur, de Raad van Toezicht en de Algemene Vergadering van de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (de ‘NCD’), achten het dienstig dat de werkzaamheden, verantwoordelijkheden en (onderlinge) taakverdeling van het Bestuur, de Raad van Toezicht en de Algemene Vergadering nader bij reglement (het ‘Reglement’) worden geregeld.

Dit reglement vormt een aanvulling op hetgeen in de statuten van de NCD (de ‘Statuten’) is geregeld omtrent de taken, de taakverdeling, de samenstelling, de werkwijze en de bevoegdheden van het Bestuur, de Raad van Toezicht en de Algemene Vergadering en vormt hiermee een onverbrekelijk geheel.

VASTSTELLING.

Dit reglement is vastgesteld bij besluit van de algemene vergadering op 27 november 2025 met inachtneming van artikel 24 van de Statuten.

A. ALGEMEEN.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  1. Algemene Vergadering (AV): het orgaan van de vereniging gevormd door de leden in vergadering bijeen, waaraan alle bevoegdheden toekomen die niet door wet of statuten aan andere organen zijn opgedragen, en dat beslissing neemt over aangelegenheden bepaald in de statuten.
  2. Bestuur: het orgaan van de Vereniging, ingesteld krachtens de statuten, belast met het besturen van de Vereniging en de behartiging van het belang van de Vereniging en de met haar verbonden organisatie, alsmede met de uitvoering van de taken en bevoegdheden zoals in de statuten bepaald.
  3. Bureau: de medewerkers van de Vereniging, onder verantwoordelijkheid en leiding van het Bestuur.
  4. Bestuurders: de leden van het Bestuur, zijnde de statutair bestuurders van de Vereniging;
  5. Reglement: dit Bestuursreglement;
  6. Raad van Toezicht: het orgaan van de Vereniging, ingesteld krachtens de statuten, belast met het toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in de Vereniging, alsmede met het adviseren van het bestuur en het uitoefenen van de overige in de statuten toegekende taken en bevoegdheden.
  7. Statuten: de statuten van de Vereniging, zoals deze van tijd tot tijd gelden;
  8. NCD: de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren, statutair gevestigd te gemeente Utrechtse Heuvelrug, kantoorhoudende aan deGraaf Florislaan 40 1217 KM Hilversum , ingeschreven in het handelsregister onder nummer 40532104, ook wel aangeduid in dit Reglement als de ‘Vereniging’.

Artikel 2 Interpretatie

  1. Dit Reglement is vastgesteld met inachtneming van de bepalingen van de Statuten en vormt een aanvulling op hetgeen op het Bestuur van toepassing is uit hoofde van toepasselijk recht en de Statuten.
  2. In geval van strijdigheid tussen één of meer bepalingen van dit Reglement en het toepasselijk recht en/of de Statuten, prevaleert het toepasselijk recht, gevolgd door de Statuten.
  3. Indien enige bepaling van dit reglement geheel of gedeeltelijk nietig, vernietigd wordt of niet van toepassing blijkt, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De ongeldige bepaling wordt indien nodig vervangen door een geldige bepaling die zoveel mogelijk het doel en de strekking van de ongeldige bepaling benadert.
  4. Ieder bestuurslid verbindt zich bij vaststelling en/of toetreding tot het Bestuur tot naleving van de bepalingen van dit Reglement, zowel in de hoedanigheid van het Bestuur als orgaan, als individueel bestuurslid.
  5. Elk nieuw bestuurslid wordt bij benoeming gewezen op, en verbindt zich tot gehele naleving van dit Reglement.

B. GOVERNANCE STRUCTUUR.

Artikel 3 Positie van het Bestuur

  1. De Statuten bepalen dat de governance structuur bestaat uit drie onderscheiden organen: het Bestuur, de Raad van Toezicht en de Algemene Vergadering. Deze organen dragen ieder, binnen hun eigen verantwoordelijkheid en in samenwerking, zorg voor een adequate inrichting en het functioneren van de governance van de Vereniging.
  2. Het dagelijks bestuur van de Vereniging berust bij het Bestuur. Het Bestuur is belast met het besturen van de Vereniging en het behartigen van het belang van de Vereniging en de met haar verbonden organisatie.
  3. Indien het bestuurslidmaatschap van een bestuurslid is beëindigd, eindigt ook een eventueel dienstverband of een overeenkomst van opdracht met het betreffende bestuurslid van rechtswege.

Artikel 4 Relatie tussen het Bestuur en de Raad van Toezicht

  1. De Raad van Toezicht houdt integraal toezicht op de taakuitoefening van de Bestuurders en op de algemene gang van zaken in de Vereniging. De Raad van Toezicht staat het Bestuur gevraagd en ongevraagd met raad terzijde. De Raad van Toezicht is verantwoordelijk voor het aanbieden van een arbeidsovereenkomst aan de bestuurder - indien van toepassing - binnen de kaders van de door de AV vastgestelde meerjarenstrategie- en raming.
  2. Het Bestuur ziet toe op een transparante, effectieve samenwerking met de Raad van Toezicht, waarbij de uitvoering van de strategie en het beleid, conform Statuten, reglementen en toepasselijke wet- en regelgeving, is geborgd.
  3. In artikel 11 lid 2, lid 3 en lid 4 van de Statuten is opgenomen welke documenten en/of besluiten van het Bestuur het voorafgaand advies of goedkeuring van de Raad van Toezicht behoeven, zijnde:

lid 2:
a. advies ten aanzien van het jaarverslag en de jaarrekening, alvorens deze ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering;
b. advies ten aanzien van de strategienota, welke de strategische hoofdlijnen van beleid bevat voor steeds een periode van drie jaren, alvorens deze ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering;
c. goedkeuring van het jaarplan binnen de kaders van de door de algemene vergadering vastgestelde strategienota;
d. de meerjarenraming, met daarin opgenomen een begroting van de inkomsten, uitgaven, investeringen en de hoogte van de contributie(s) voor de leden, met inachtneming van het in artikel 7 lid 1 van de Statuten, voor steeds een periode van drie jaar, alvorens deze ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering;
e. goedkeuring van de jaarbegroting welke een gedetailleerd overzicht bevat van de te verwachten inkomsten en uitgaven binnen de kaders van de door de algemene vergadering vastgestelde meerjarenraming;
f. advies ten aanzien van managementrapportages en financiële kwartaalrapportages;
g. vaststelling van de evaluatienota over de voortgang van de in de strategienota en in het jaarplan voorgenomen activiteiten, alvorens deze ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering;

Lid 3:
Het bestuur is bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen, en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk schuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor de schuld van een derde verbindt, waarbij voorafgaand advies van de Raad van Toezicht vereist is en de voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering voor het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten als hiervoor omschreven.

Lid 4:
Het bestuur behoeft voorafgaand advies van de Raad van Toezicht en de voorafgaande goedkeuring van de Algemene Vergadering voor besluiten tot:
a. het uitlenen van gelden;
b. het doen van investeringen en aangaan van andere rechtshandelingen die uitgaan boven het bedrag dat de raad van toezicht kan vaststellen;
c. het aangaan of verbreken van een duurzame samenwerking met een andere rechtspersoon, voor zover het aangaan of verbreken van deze samenwerking niet past binnen een door de algemene vergadering goedgekeurde strategie(nota), of binnen een goedgekeurd jaarplan en/of een goedgekeurde begroting;
d. het oprichten van en deelnemen in, dan wel het wijzigen van de deelneming in andere rechtspersonen;
e. het ontplooien van verstrekkende activiteiten welke voordien door de vereniging nog niet in belangrijke mate werden uitgeoefend, alsmede het beëindigen van dergelijke verstrekkende activiteiten, voor zover het ontplooien of beëindigen van deze activiteiten niet is opgenomen in een door de algemene vergadering goedgekeurde strategienota of binnen een goedgekeurd jaarplan;
f. het aanvragen van surseance van betaling met betrekking tot de vereniging.

  1. Het bestuur behoeft tevens voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht ten aanzien van de volgende besluiten: a. het huren, verhuren en op andere wijze in gebruik of genot verkrijgen of geven van registergoederen voor een duur langer dan één (1) jaar;
    b. het aangaan van geldleningen of kredietovereenkomsten;
    c. het aangaan van een vaststellingsovereenkomst voor de beëindiging van een geschil uitsluitend indien en voor zover de vaststellingsovereenkomst afspraken bevat omtrent de betaling door de vereniging van een bedrag dat het beschikbare budget overschrijdt;
    d. het optreden in rechte, met inbegrip van arbitrale procedures, waaronder niet begrepen het nemen van conservatoire maatregelen en andere rechtsmaatregelen die geen uitstel kunnen lijden;
    e. het doen van investeringen en aangaan van andere rechtshandelingen die uitgaan boven het bedrag dat de raad van toezicht kan vaststellen;
    f. het aangaan, wijzigen of beëindigen van arbeids- en/of andere overeenkomsten van langer dan één (1) jaar.
  2. De Raad van Toezicht stelt de functieprofielen vast voor de leden van het Bestuur, welke functieprofielen goedgekeurd dienen te worden door de Algemene Vergadering.
  3. De benoeming van bestuursleden door de Algemene Vergadering vindt plaats uit een bindende voordracht door de Raad van Toezicht.
  4. In geval van belet of ontstentenis van alle leden van het Bestuur wijst de Raad van Toezicht een persoon aan die tijdelijk wordt belast met het bestuur van de Vereniging, totdat een voorziening in het bestuur kan worden getroffen. Deze aanwijzing geschiedt voor onbepaalde tijd totdat de Algemene Vergadering in benoeming van het Bestuur heeft voorzien, conform hetgeen is bepaald in de Statuten.
  5. Indien het aantal leden van het Bestuur beneden het statutair vastgestelde minimum daalt, treedt de Raad van Toezicht onverwijld en tijdelijk op als bestuurlijk orgaan en oefent de taken en bevoegdheden van het Bestuur uit, totdat het bestuur weer conform de statuten is samengesteld. De Raad van Toezicht is gehouden zo spoedig mogelijk te starten met het werven van kandidaten voor de ontstane vacature. De benoeming van nieuwe bestuursleden wordt ter besluitvorming geagendeerd voor de eerstvolgende Algemene Vergadering.
  6. De Raad van Toezicht is bevoegd aan de bestuursleden een bezoldiging en/of een recht op onkostenvergoeding toe te kennen. De vaststelling van de bezoldiging geschiedt met inachtneming van de door de Algemene Vergadering goedgekeurde meerjarenraming en binnen de vastgestelde kaders daarvan.
  7. De remuneratiecommissie, welke onderdeel is van de Raad van Toezicht voert jaarlijks met elk van de leden van het Bestuur een gesprek over diens functioneren, welke wordt vastgelegd. Alle (kandidaat-)leden van het Bestuur dienen volstrekt onafhankelijk, van onbesproken gedrag en volledig vrij te zijn van welk eventueel tegenstrijdig belang dan ook. Dit wordt jaarlijks door de remuneratiecommissie van de Raad van Toezicht getoetst.
  8. Jaarlijks vindt een overleg plaats tussen het Bestuur en de Raad van Toezicht waarin de relatie tussen het Bestuur en de Raad van toezicht wordt geëvalueerd, waarbij in ieder geval wordt besproken: de onderlinge relatie en werkwijze, de informatievoorziening, de rolverdeling en de belangrijke thema’s voor het volgende jaar. Een samenvatting van deze evaluatie wordt opgenomen in het jaarverslag van de Vereniging.
  9. De Raad van Toezicht kan bepalen middels een daartoe strekkend besluit dat andere dan in artikel 11 lid 4 van de Statuten omschreven besluiten van het Bestuur de goedkeuring van de Raad van Toezicht behoeven.
  10. Van elke vergadering van het Bestuur wordt binnen twee weken een ontwerpverslag opgesteld en aan de leden van de Raad van Toezicht en de leden van het Bestuur toegezonden. Dit verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van het Bestuur ter vaststelling geagendeerd.

Artikel 5 Relatie tussen het Bestuur en de Algemene Vergadering

  1. De Algemene Vergadering bezit, met inachtneming van de wet en de Statuten, alle bevoegdheden die niet aan het Bestuur of de Raad van Toezicht zijn opgedragen.
  2. De Algemene Vergadering kan een of meer reglementen vaststellen conform artikel 24 van de Statuten. Een reglement kan onder meer nadere regels bevatten over het lidmaatschap, de introductie van nieuwe leden, de contributie, de organisatie en het functioneren van het Bestuur, de Raad van Toezicht, de commissies en de vergaderingen.
  3. De Algemene Vergadering benoemt de bestuursleden. De Algemene Vergadering is daarnaast bevoegd te allen tijde een Bestuurder te schorsen of te ontslaan.
  4. In artikel 11 lid 3 en lid 4 van de Statuten is opgenomen welke besluiten van het Bestuur de voorafgaande goedkeuring van de Algemene Vergadering behoeven.

Artikel 6 Informatievoorziening door het Bestuur aan de Raad van Toezicht en/of de Algemene Vergadering

  1. De onderlinge samenwerking en informatie-uitwisseling tussen het Bestuur, de Raad van Toezicht en de Algemene Vergadering zijn gebaseerd op het in de Statuten en dit Reglement neergelegde kader.
  2. Het Bestuur verschaft de Raad van Toezicht tijdig alle informatie die de Raad van Toezicht-leden redelijkerwijs nodig hebben om hun toezichthoudende, controlerende en adviserende taak adequaat te kunnen vervullen.
  3. Het Bestuur is gehouden de Algemene Vergadering tijdig te voorzien van alle stukken, gegevens en rapportages die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van haar besluitvormende en goedkeurende taken.
  4. Het Bestuur is verplicht alle bestuursbesluiten schriftelijk vast te leggen en gedurende ten minste zeven jaar op een toegankelijke wijze te bewaren. De besluitenlijst en onderliggende stukken worden op verzoek van de Raad van Toezicht ter inzage verstrekt.
  5. Het Bestuur draagt in ieder geval zorg voor het tijdig aanleveren en toelichten van het bestuursverslag, de jaarrekening, het jaarverslag, beleidsnota’s, de strategienota, de meerjarenraming, de evaluatienota en alle overige beleidsvoorstellen en stukken die ter beoordeling, advies, goedkeuring, vaststelling of bespreking aan de Raad van Toezicht en/of de Algemene Vergadering worden voorgelegd.
  6. De Raad van Toezicht en de Algemene Vergadering kunnen het Bestuur verzoeken om aanvullende informatie, toelichtingen of documentatie omtrent lopende zaken, beleidsontwikkelingen, agendapunten, besluiten of andere onderwerpen die relevant zijn voor hun toezichthoudende en besluitvormende verantwoordelijkheid. Het Bestuur verstrekt deze inlichtingen binnen een redelijke termijn.
  7. De informatievoorziening door het Bestuur vindt zodanig plaats dat de Raad van Toezicht en de leden van de Algemene vergadering zich tijdig, zorgvuldig en gelijkwaardig kunnen voorbereiden op hun taken en besluitvorming.
  8. Het Bestuur informeert en betrekt de Raad van Toezicht tijdig bij voorgenomen beleid, plannen en besluiten waarvoor diens advies of goedkeuring statutair is vereist, alsmede bij overige strategische of financieel significante aangelegenheden.

C. TAKEN EN BEVOEGDHEDEN BESTUUR

Artikel 7 Algemeen: taken van het Bestuur

  1. Het Bestuur is belast met het besturen van de Vereniging en is verantwoordelijk voor het algemene beleid en de dagelijkse leiding. Hieronder valt eveneens het financiële beleid en meerjarenraming, zoals nader vastgelegd in dit Reglement.
  2. Het Bestuur is bevoegd tot het verrichten van alle rechtshandelingen die voor het bereiken van het doel van de Vereniging noodzakelijk zijn, mits dit niet in strijd is met de wet, statuten of de voor specifieke gevallen vereiste goedkeuring van de Raad van Toezicht en/of de Algemene Vergadering.
  3. Het Bestuur heeft de Statuten onder meer tot taak het jaarlijks en/of periodiek opmaken, opstellen en/of bijstellen van de in artikel 11 lid 2 van de Statuten vermelde documenten: • Jaarverslag en jaarrekening;
    • Strategienota, inhoudende de strategische hoofdlijnen van het beleid voor steeds een periode van 3 jaar; • Jaarplan, binnen de kaders van de door de Algemene Vergadering vastgestelde strategienota;
    • Meerjarenraming, met daarin opgenomen een begroting van de inkomsten, uitgaven, investeringen en de hoogte van de contributie(s) voor de leden, voor steeds een periode van drie jaar;
    • Jaarbegroting, inhoudende een gedetailleerd overzicht van de te verwachten inkomsten en uitgaven binnen de kaders van de door de Algemene Vergadering vastgestelde meerjarenraming;
    • Managementrapportages en financiële kwartaalrapportages;
    • Evaluatienota over de voortgang van de in de strategienota en in het jaarplan voorgenomen activiteiten.
    Deze stukken worden conform de Statuten ter beoordeling, goedkeuring en/of advies voorgelegd aan de Raad van Toezicht en/of worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene vergadering.

Artikel 8 Algemeen beleid en dagelijkse leiding

  1. Het Bestuur ziet toe op de uitvoering van het vastgestelde beleid door het Bureau en draagt zorg voor een adequate controle en rapportage over voortgang en resultaat.
  2. Het Bestuur kan voor zover niet in strijd met de wet, dit Reglement en/of de Statuten en/of andere reglementen van de Vereniging operationele taken delegeren aan het Bureau.
  3. Het Bestuur draagt zorg voor verslaglegging en verantwoording aan de Raad van Toezicht over bestuursbesluiten, de uitvoering en realisatie van de strategie en het algemeen beleid via kwartaalrapportages en eventuele op dat moment relevante overzichten
  4. Het Bureau is belast met de voorbereiding van bestuursbesluiten, het opstellen van vergaderstukken voor de bestuursvergaderingen, en het opstellen van de notulen van bestuursvergaderingen.
  5. Het Bestuur onderhoud professionele contacten met partners, sprekers, leden uit de Vereniging en andere stakeholders;
  6. Het Bestuur is bevoegd om online- en offline te communiceren op basis van vastgesteld beleid; denk aan communicatie via de website, bundeling, e-mail en social media;
  7. Het Bestuur draagt zorg voor de naleving van toepasselijke Wet- en regelgeving (waaronder AVG wetgeving), de Statuten en de reglementen van de Vereniging.
  8. Het Bestuur is belast met de dagelijkse leiding van de Vereniging, en geeft rechtstreeks leiding aan het Bureau (de medewerkers) van de Vereniging.
  9. Het Bestuur voert periodiek werkoverleg met individuele medewerkers van het Bureau en houdt, met regelmaat die past bij de inrichting en omvang van de organisatie, teamoverleggen ter bevordering van de samenwerking en de uitvoering van het algemeen beleid.
  10. Het Bestuur treedt op als woordvoerder van de Vereniging en draagt zorg voor afstemming en communicatie met interne en externe stakeholders.
  11. Al het voorgaande inzake het algemeen beleid en de dagelijkse leiding geschiedt binnen de kaders van de door het Bestuur opgestelde en goedgekeurde beleidsplannen, de Statuten, reglementen en toepasselijke wet- en regelgeving.

Artikel 9 Financieel beleid

  1. Het Bestuur stelt de meerjarenraming op (steeds voor een periode van drie jaar), met daarin opgenomen een begroting van de inkomsten, uitgaven, investeringen en de hoogte van de contributie(s) voor de leden van de Vereniging. Deze raming wordt ter beoordeling aan de Raad van Toezicht voorgelegd en, voor zover vereist, ter goedkeuring aan de Algemene vergadering.
  2. Subsidieaanvragen, fondsenwerving en het aangaan van partnerships worden uitgevoerd conform de bevoegdheden van het Bestuur.
  3. Het Bestuur bewaakt de vastgestelde begroting en acteert waar nodig.
  4. Het Bestuur draagt zorg voor een adequaat financieel informatiesysteem en controlesysteem.
  5. Het Bestuur identificeert en beoordeelt (financiële) risico’s die van invloed kunnen zijn op de organisatie en stelt passende beheersmaatregelen voor, in samenspraak met de Raad van Toezicht.
  6. Het Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht over de financiën en de risico’s via kwartaalrapportages en eventuele op dat moment relevante overzichten.
  7. Het Bestuur draagt ervoor zorg dat de jaarrekening en balans worden opgesteld onder controle of beoordeling van een accountant en in overleg met de auditcommissie, welke onderdeel is van de Raad van Toezicht.

Artikel 10 Personeelsbeleid bureau

  1. Het Bestuur is, binnen de kaders van de strategie en het vastgestelde beleid en de goedgekeurde begroting, verantwoordelijk en bevoegd tot het vaststellen en voeren van het personeelsbeleid ten aanzien van het Bureau van de Vereniging.
  2. Het personeelsbeleid omvat in ieder geval:
    a. het aannemen van medewerkers van het Bureau van de Vereniging binnen het kader van de vastgestelde begroting en het hiervan in kennis stellen van de Raad van Toezicht;
    b. het wijzigen en/of beeindigen van arbeidsovereenkomsten van medewerkers van het Bureau van de Vereniging;
    c. ondertekening van (arbeids)overeenkomsten van medewerkers van het Bureau, met in achtneming van het bepaalde in artikel 4 van dit reglement.
    d. het vaststellen van functie-inhoud, salarisschalen, salarisniveau en overige (secundaire) arbeidsvoorwaarden van medewerkers van het Bureau;
    e. het vaststellen en uitvoeren van beleid omtrent werving en selectie, functionerings- en beoordelingsgesprekken, arbo- en verzuimbeleid, zowel voor medewerkers van het Bureau als voor ingehuurde zelfstandigen.
  3. Het personeelsbeleid wordt gevoerd binnen de geldende wet- en regelgeving, Statuten en overige reglementen en met inachtneming van het goedgekeurde jaarlijkse en meerjarige financiële kader.

Artikel 11 Personeelsbeleid bureau

  1. In geval van belet (voor een aaneengesloten periode van veertien dagen) of ontstentenis van één of meer bestuurders oefenen de overblijvende bestuurders, of de enige overgebleven bestuurder, tijdelijk het Bestuur uit en zijn belast met alle taken en bevoegdheden van het Bestuur.
  2. Ingeval de bestuurder wegens belet, niet zijnde een schorsing, langer dan veertien (14) dagen zijn taken niet kan vervullen, stelt de bestuurder, indien dit redelijkerwijs mogelijk is, de Raad van Toezicht in kennis van de verwachte hersteltermijn. Gedurende de periode van belet vindt er overleg plaats tussen de remuneratiecommissie van de Raad van Toezicht en de bestuurder omtrent het verloop van het herstel en de continuïteit van de bestuursfunctie.
  3. Een lid van het Bestuur neemt niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming als hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van de Vereniging en de met haar verbonden onderneming of organisatie.
  4. Indien er sprake is van een tegenstrijdig belang van een lid van het Bestuur of meerdere leden van het Bestuur, en er daardoor geen rechtsgeldig bestuursbesluit kan worden genomen, dan wordt het besluit genomen door de Raad van Toezicht.

Artikel 12 Nevenfuncties en persoonlijke voordelen

  1. Indien een Bestuurder voornemens is een of meerdere nevenfuncties te gaan aanvaarden zal hij/zij daarvan tijdig schriftelijk mededeling doen aan de andere leden van het bestuur, of bij ontbreken daarvan aan de Raad van Toezicht. Indien en voor zover met het vervullen van deze nevenfunctie(s) een meer dan geringe tijdsbesteding gemoeid is en/of op enige andere wijze aantoonbaar nadelige consequenties heeft voor zijn of haar werkzaamheden als lid van het Bestuur binnen de Vereniging, is de Bestuurder slechts gerechtigd deze nevenfunctie(s) te aanvaarden met schriftelijke toestemming van de Raad van Toezicht. Zij kunnen deze instemming enkel weigeren op redelijke gronden en enkel voor zover de belangen van de Vereniging in redelijkheid kunnen worden geschaad.
  2. Een Bestuurder zal:
    a. geen substantiële schenkingen vorderen of aannemen voor zichzelf, zijn of haar echtgenoot, geregistreerd partner, andere levensgezel, pleegkind of bloed- of aanverwant in de tweede graad. Een schenking is substantieel indien deze een geldelijke waarde van meer dan 150 euro vertegenwoordigt. Iedere schenking – buiten de beroepsoefening – dient gemeld te worden bij de Raad van Toezicht;
    b. ten laste van de Vereniging aan derden geen ongerechtvaardigde voordelen verschaffen;
    c. iedere schijn van belangenverstrengeling vermijden.

D. MEERDERE BESTUURDERS

Artikel 13 Algemeen: taken van het Bestuur

  1. Ten tijde van de inwerkingtreding van dit reglement bestaat het bestuur van de Vereniging uit één bestuurder. Indien het bestuur bestaat uit meerdere bestuurders, dient dit reglement te worden aangepast met afspraken over ten minste de volgende onderwerpen:
  • Besluitvorming en vastlegging van bestuursbesluiten;
  • Bestuursvergaderingen;
  • Staking der stemmen;
  • Bestuursverslagen.

Artikel 14 Reglementswijziging

  1. Dit reglement kan worden gewijzigd door een besluit van de Algemene Vergadering met inachtneming van artikel 24 van de Statuten.
  2. In voorkomende gevallen waarin dit Reglement niet voorziet, beslist de Raad van Toezicht en bij het ontbreken daarvan het Bestuur met inachtneming van geldende wet- en regelgeving, de reglementen van de Vereniging en de Statuten.
No image