Actueel

Leiderschap in een veranderende wereld

Artikel    |    9 maart 2023    |    4 minuten

Feike Sijbesma is de keynote spreker tijdens de Dag van het Leiderschap op donderdag 6 april, waar hij zal spreken over Leiderschap in een veranderende wereld. Van 2007 tot 2020 was Feike CEO van Royal DSM. Hij heeft DSM getransformeerd van een chemieproducent tot een Life- & Materials Science bedrijf met een focus op voeding, gezondheid en duurzaam leven. Na zijn overdracht als CEO, is hij benoemd tot Honorary Chairman bij DSM.

/uploads/posts/feike-sijbesma-portret.jpeg

Hij is co-voorzitter, samen met Ban Ki-Moon, van het Global Center on Climate Adaptation. Feike is Climate Leader bij de Wereldbank en hoofd van de CEO Climate Leaders group. Feike ontving het Humanitarian of the Year Award van de VN.

Hij is President Commissaris bij Philips en lid van de Board van Unilever.

Fortune’s World’s 50 Greatest Leaders nam hem op in hun overzicht. Daarnaast is Feike Sijbesma erkend als één van ‘world’s 100 most successful CEO’s’ door Harvard Business Review.

Feike sprak met NCD over zijn ervaring met duurzaam leiderschap in een veranderende tijd.

Meerdere waardecreaties en meerdere stakeholders

De economie is ooit ontstaan vanuit ruilhandel. Het principe hierachter was: als we ons allemaal specialiseren, onze producten en diensten ruilen, dan is iedereen in de maatschappij beter af. We zijn echter van ‘geld als middel’ naar ‘geld als doel’ gegaan. Geld verdienen is geen doel. Waarde creatie is overigens wel belangrijk, want daarmee betalen bijvoorbeeld de grootste investeerders ter wereld, pensioenfondsen, mensen over 30 jaar een waardevast pensioen. Geld verdienen is een middel om mensen beter af te laten zijn op langere termijn.

In deze context is het belangrijk om de betekenis van je bedrijf voor de maatschappij (de “purpose”) sterk te verankeren in de activiteiten van je onderneming. Hierbij zouden bedrijven moeten werken aan meerdere waardecreaties op hetzelfde moment: people, planet and profit. En ook werken voor en met meerdere stakeholders tegelijk: werknemers, klanten, aandeelhouders en de maatschappij als geheel.

Dat kan soms zeker zorgen voor een spanning tussen de verschillende stakeholders. Het gaat om het vinden van een balans tussen stakeholders. Dan gaat het niet om maximale, maar optimale waardecreatie. Het is jouw taak als toezichthouder of bestuurder om belangen af te wegen. Op de lange termijn zouden de verschillende belangen overigens soms wel synchroon kunnen lopen.

Economisch succesvol én de wereld een beetje mooier maken

Toen Feike 15 jaar geleden begon met zijn ‘journey to sustainability’ zei hij: ik ga DSM succesvol maken en de wereld een beetje mooier maken. Aandeelhouders waren sceptisch, dachten dat economisch succes en de wereld verbeteren niet tegelijkertijd zouden kunnen.

Feike: “De laatste 15 jaar hebben we bij DSM ca 450% waardecreatie gerealiseerd. Veel zeggen: inderdaad: duurzaamheid en economisch succes kunnen hand in hand gaan. Als ik 15 jaar vooruit kijk, dan zullen economisch succes en de wereld verbeteren samen moeten gaan. Anders ga je als bedrijf vastlopen, mensen willen bijvoorbeeld niet meer voor je werken, investeerders steunen je niet meer en klanten kopen niet meer van je.”

Wat betekent deze ontwikkeling voor leiders?

Je moet een duidelijke purpose hebben en daaraan vasthouden. Je moet duidelijke waarden en normen hebben en daaraan vasthouden. Je kunt niet te opportunistisch zijn. Tegelijkertijd is het voor de transformatie van je bedrijf nodig om los te laten. Het kan eng zijn om je ankers los te laten, want je weet niet precies wat er dan gaat gebeuren, maar beweging is nodig om te veranderen.

Leiderschap begint bij inzicht in jezelf, de organisatie en mensen met wie je werkt en de wereld waarin je opereert. Inzicht verkrijg je door te luisteren in plaats van te spreken, door te lezen in plaats van te schrijven. Leiders zonder inzicht zullen deze transformatie niet succesvol kunnen vormgeven.

Daarnaast vraagt de transformatie naar een duurzaam bedrijf om tijd, vertrouwen en commitment van verschillende stakeholders. Van werknemers, investeerders, vakbonden en consumenten. Investeer daarom ook in de communicatie met de diverse stakeholders.

Zorg als leider dat je je omringt met een divers team: dit is dan geen feest der herkenning of bevestiging, maar een feest van verrassing.

Feike Sijbesma is de keynote spreker tijdens de Dag van het Leiderschap op donderdag 6 april. Voor het volledige programma en inschrijven: klik hier.

Bijdrage door
NCD

Gerelateerde artikelen

Bekijk alles
No image